Wat er niet klopt aan de meervoudige-intelligentietheorie
praktijk
Veel leraren werken met de meervoudige-intelligentietheorie, ontwikkeld door onderwijspsycholoog Howard Gardner. Maar deze theorie is wetenschappelijk niet bewezen. Wat klopt er wel én niet aan?
Promoveren als leraar
onderzoek
De promotiebeurs voor leraren zorgt dat leraren het doen van promotieonderzoek kunnen combineren met voor de klas staan.
‘Leraren moeten niet over elkaar praten, maar mét elkaar’
praktijk
Leraar Lucelle Comvalius wil aandacht vragen voor pesten onder leraren. "Het is een lastig onderwerp waarover weinig wordt gesproken, maar als we het niet bespreken en oplossen, lopen leraren op een gegeven moment weg of komen ze ziek thuis te zitten." Daarom pleit ze voor gouden weken voor leraren, want een lerarenteam moet ook ontdekken wat ze aan elkaar hebben.
Hoe creëer je een rijke leeromgeving voor kleuters?
praktijk
Welke speel- en leermaterialen voor kleuters zijn er en hoe zet je ze in? Met deze tips van specialisten van het jonge kind zorg je ervoor dat de kleuterklas een rijke leeromgeving is waarin leerling spelen én leren.
Deze leerlingen krijgen les in coderen en programmeren van een hoogleraar Dit artikel bevat een video
actueel
Op het Codasium, onderdeel van het Lyceum Kralingen leren leerlingen coderen in de brugklas en in de bovenbouw kunnen zij het vak Modelleren en Programmeren volgen. Felienne Hermans is hoogleraar didactiek van de informatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam en geeft een dag per week les op het Codasium. Een kijkje bij haar lessen.
‘Ik wil dat elke leerling in Nederland lekker in z’n vel zit’
interview
Wat vindt Esther Wokke belangrijk in het onderwijs? Als het aan haar ligt krijgt elke leerling in Nederland omgangskunde of empathieles. In deze rubriek vragen we haar naar haar persoonlijke missie.