‘Dankzij mijn leerlingen ben ik milder geworden’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt Cristel Eckhardt hoe haar leerlingen en zij van elkaar leren.
‘Ik zet kleine stapjes, maar elk stapje is er een’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt Dominique de Backere-Ferket hoe het is om met kleuters met taal- en spraakproblemen te werken.
Wat er niet klopt aan de meervoudige-intelligentietheorie
praktijk
Veel leraren werken met de meervoudige-intelligentietheorie, ontwikkeld door onderwijspsycholoog Howard Gardner. Maar deze theorie is wetenschappelijk niet bewezen. Wat klopt er wel én niet aan?
Dit helpt leerlingen met een visuele beperking
praktijk
Cluster 1-scholen bieden onderwijs aan leerlingen met visuele beperkingen, maar wat zijn dat precies en hoe kunnen scholen in het regulier onderwijs rekening houden met deze leerlingen?
Scaffolding daagt leerlingen uit tot zelfstandig leren Dit artikel bevat een video
praktijk
Scaffolding is een manier van instructie, waardoor leerlingen zelfstandig leren leren en steeds een stapje verder komen in hun leerproces. Het daagt leerlingen uit om hardop te denken en zelf met antwoorden te komen. Deze vorm van instructie is maatwerk: leerlingen maken zelfstandig stappen om te verder te komen met leren.
Duidelijker communiceren met leerlingen met autisme Dit artikel bevat een video
praktijk
Leerlingen met ASS hebben behoefte aan duidelijke communicatie, rust en structuur. Als leraar kun je daarvoor verschillende methodieken inzetten