66 artikelen gevonden

‘Voorkennis activeren werkt als klittenband: nieuwe leerstof blijft eraan kleven’

praktijk

Het activeren van voorkennis is een goede manier om leerlingen nieuwe leerstof bij te brengen. Waarschijnlijk pas je dat al toe in je lessen. Maar doe je het ook op een effectieve manier?

6 februari 2024 po vo mbo so

5 tips voor het omgaan met leerlingen met autisme

praktijk

In het regulier onderwijs krijgen leraren door passend onderwijs steeds vaker te maken met leerlingen met een autismespectrumstoornis. Gedragsdeskundige Monique Schoenmakers geeft tips hoe je voor deze leerlingen het verschil kunnen maken in de klas.

30 augustus 2022 po vo

‘Durf de controle los te laten en leerlingen zullen je verbazen’

levenslessen

Lizzy Johann (43) maakt de overstap van docent Engels naar docent produceren, installeren en energie (PIE). In haar nieuwe lessen krijgen leerlingen meer vrijheid en dat levert veel op.

29 juni 2022 vo

Werken vanuit leerdoelen geeft meer regie over je onderwijs

praktijk

Door te werken vanuit leerdoelen, schep je ruimte voor jezelf om je onderwijsproces zo in te richten dat het goed bij jou en je leerlingen past. Expert Herman Rigter legt uit hoe je dat aanpakt.

8 juni 2022 po vo

Zo ondersteun je leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis Dit artikel bevat een video

praktijk

Vijf procent van de Nederlandse kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Hoe herken je zo’n stoornis en hoe kun je deze leerlingen helpen?

28 maart 2022 po vo

Biologie uitbeelden in de klas Dit artikel bevat een video

onderzoek

Complexe biologische processen kun je concreet maken door deze met leerlingen uit te beelden. Het onderzoek ‘Uitbeelddidactiek in de biologieles’ bevat 51 practica en richtlijnen.

29 november 2021 vo

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.