Een onveilig thuis bespreekbaar maken
praktijk
Scholen spelen een belangrijke rol bij het signaleren van kindermishandeling. Door het op de juiste manier bespreekbaar te maken in de klas, met het team en de ouders, kan hulp eerder op gang komen.
Drama als hoogtepunt van de week
levenslessen
In de serie Levenslessen vertellen leraren wat een belangrijke les voor ze was tijdens hun onderwijscarrière en waar ze veel van hebben geleerd. Erik Everink merkte dat drama-oefeningen goed zijn voor de sfeer in de klas en probeert daar veel aandacht aan te besteden.
Hoe bewust ben jij je van je eigen vooroordelen?
interview
'Kleurenblindheid' aanleren - en de verschillen tussen mensen niet benoemen - lijkt misschien een goed idee. Veel ouders en leraren doen het. Toch is het geen goed idee. Uit onderzoek blijkt dat iedereen vooroordelen heeft en dat ze hoe dan ook worden overgedragen. Daarom is het belangrijk dat je je als leraar bewust wordt van je eigen vooroordelen, zodat je ‘kleurenbewust’ kunt lesgeven. In gesprek met hoogleraar Judi Mesman, die hier onderzoek naar doet.
Hoe je traumasensitief lesgeeft
praktijk
Traumasensitief lesgeven kan helpen het gedrag van leerlingen beter te begrijpen. Ook kun je het veiligheidsgevoel van leerlingen ermee vergroten, wat voor vluchtelingenkinderen erg belangrijk is. Hoe doe je dat?
‘Wuif emoties van leerlingen niet weg, maar help ze controle te krijgen’
levenslessen
In deze rubriek vertelt mentorleraar Steffie van der Meijden (30) over een bijzondere les die ze ooit spontaan gaf. Ze leerde haar leerlingen meer over emoties in de hoop dat ze elkaar beter zouden gaan begrijpen. Het deed haar beseffen dat je – ook in het speciaal onderwijs – overal over kunt praten en dat je dit het beste met humor kunt doen.
‘Mijn leerlingen hebben veel meegemaakt, dat zie je terug in hun gedrag’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt zij-instromer Bart Heeling over een leerling die hem altijd zal bijblijven.