Hoe kunnen scholen de betrokkenheid van ouders thuis versterken?
onderzoek
De mate waarin ouders thuis betrokken zijn bij school is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Leraren schatten die ouderbetrokkenheid soms verkeerd in.
Hoe integreer je so en sbo op school? Dit artikel bevat een video
praktijk
Speciaal basisonderwijs en cluster 3 en cluster 4-onderwijs werken samen waardoor de leerlingen hun talenten beter ontwikkelen en de kwaliteit van onderwijs verbetert.
‘Soms ben ik meer maatschappelijk werker dan stagebegeleider’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt stagebegeleider Jos Hakvoort over de misvattingen over zijn leerlingen, de slapeloze nachten, maar ook over de succesverhalen die hij mede mogelijk maakte.
Help jongeren die thuiszitten terug naar school
onderzoek
Leerlingen die langere tijd niet naar school gaan, lopen risico op diverse problemen, zoals sociaal-emotionele moeilijkheden. Met de juiste interventies kun je deze jongeren begeleiden bij hun terugkeer naar school.
Flexibiliteit als oplossing voor het lerarentekort
praktijk
Door ieder jaar in gesprek te gaan over de wensen en mogelijkheden van het aantal uren dat je werkt, is er veel meer mogelijk dan directies en leraren vaak denken.
Aan de slag met duurzaamheid op school
praktijk
Een duurzamere school, hoe pak je dat aan? Duurzame docent 2021 voortgezet onderwijs Tim Verhoef geeft tips.