Hoe kunnen scholen de betrokkenheid van ouders thuis versterken?
onderzoek
De mate waarin ouders thuis betrokken zijn bij school is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Leraren schatten die ouderbetrokkenheid soms verkeerd in.
Meedenken over onderwijsbeleid als leraar-ambtenaar
beleid
Leraren kunnen meer inspraak hebben op onderwijsbeleid dan ze denken. In Rotterdam levert de leraar-ambtenaar waardevolle input over de onderwijspraktijk.
‘De lat voor mijn leerlingen ligt nu precies op de juiste hoogte’
interview
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal of praktijkonderwijs werken. In deze aflevering vertelt Sjoerd Nicodem hoe hij zijn leerlingen motiveert om weer tot leren te komen.
‘Soms ben ik meer maatschappelijk werker dan stagebegeleider’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt stagebegeleider Jos Hakvoort over de misvattingen over zijn leerlingen, de slapeloze nachten, maar ook over de succesverhalen die hij mede mogelijk maakte.
Help jongeren die thuiszitten terug naar school
onderzoek
Leerlingen die langere tijd niet naar school gaan, lopen risico op diverse problemen, zoals sociaal-emotionele moeilijkheden. Met de juiste interventies kun je deze jongeren begeleiden bij hun terugkeer naar school.
Flexibiliteit als oplossing voor het lerarentekort
praktijk
Door ieder jaar in gesprek te gaan over de wensen en mogelijkheden van het aantal uren dat je werkt, is er veel meer mogelijk dan directies en leraren vaak denken.