Een nieuwe kijk op vaardigheden voor nu en in de toekomst
actueel
De term 21-eeuwse of brede vaardigheden – die leerlingen moesten voorbereiden op het functioneren en bijdragen aan de kennismaatschappij – voldoet niet meer. Een overzicht van de nieuwe indeling van vaardigheden die leerlingen nu en in de toekomst nodig hebben.
Aan de slag met digitale geletterdheid? Zo doe je dat
praktijk
De voorbeeldcases in het ‘Handboek digitale geletterdheid’ laten zien hoe modules rond digitale geletterdheid kunnen aansluiten op bestaande vakken in het po en vo. Dit handboek helpt je een visie op digitale geletterdheid te formuleren en stappen te zetten in de praktijk.
8 vragen over de nieuwe wet burgerschapsonderwijs
praktijk
Wat houdt de wet burgerschapsonderwijs in en hoe ga je er als school mee aan de slag? 8 vragen en antwoorden over de nieuwe wet burgerschapsonderwijs.
Discussiëren in de klas? Zo houd je het leuk
actueel
Discussiëren en debatteren komen in het voortgezet onderwijs aan bod bij Nederlands en maatschappijleer, maar het is belangrijk om ook buiten die vakken aandacht te besteden aan het voeren van klassengesprekken. Hoe houd je die discussies leuk? Twee leraren geven advies.
Effectief leesonderwijs geven? Deze experts leren het je
actueel
Je leesonderwijs inspirerend en effectief aanpakken zodat leerlingen met plezier gaan lezen. Hoe doe je dat?Experts geven advies, achtergrondinformatie en reiken tips aan voor diep lezen, rijke teksten en het opbouwen van boektitels.
Effectief rekenonderwijs in het mbo Dit artikel bevat een video
onderzoek
Differentiëren bij rekenen in het mbo is moeilijk. Het model van convergente differentiatie biedt leraren houvast en leidt tot betere prestaties. Lees meer.