66 artikelen gevonden

Van groep 8 naar de brugklas: tips voor een soepele overgang

praktijk

Hoe bereid je groep 8 leerlingen die geen fysieke open dag hebben gehad voor op de brugklas? In Duiven werken een basisschool en een middelbare school nauw met elkaar samen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.

po vo

Drama als hoogtepunt van de week

levenslessen

In de serie Levenslessen vertellen leraren wat een belangrijke les voor ze was tijdens hun onderwijscarrière en waar ze veel van hebben geleerd. Erik Everink merkte dat drama-oefeningen goed zijn voor de sfeer in de klas en probeert daar veel aandacht aan te besteden.

po vo mbo so

Gastcolumn van een biologiedocent: ‘De jongens zijn ineens doodstil’

column

Inge Huijser is docent biologie en verzorging en mentor aan GSR Rotterdam en schreef een gastcolumn. Ze geeft normaal gesproken les aan de brugklas havo/vwo, maar valt in voor een klas eerstejaars basis- en kaderleerlingen. Ze probeert de leerlingen uit te geven over de microscoop, maar het wordt een les vol onverwachte opmerkingen en vragen.

po vo mbo

Marleen verloor haar kind aan zelfdoding: ‘Maak psychisch leed op school bespreekbaar’

praktijk

In de jaren dat haar dochter psychisch ziek was, ervaarde moeder Marleen niet altijd steun vanuit leerkrachten. Om andere jongeren te helpen, deelt ze haar ervaringen.

po vo mbo so

‘Praten over suïcidale gedachten kan een groot verschil maken’

praktijk

Suïcidale gedachten beginnen vaak al op jonge leeftijd. Houd daar op school rekening mee en vraag ernaar. Zo kun je een leerling helpen.

po vo mbo so

Als een leerling uit het leven stapt

praktijk

Basisschoolleerkracht Anja van Hirtum deelt haar verhaal over een oud-leerling die overleed door suïcide. Hiermee hoopt ze dat het onderwerp bespreekbaar wordt op scholen en ze zo leraren en leerlingen kan helpen.

po vo mbo so

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.