Gamification: hoe gebruik je spelelementen in de les?
praktijk
Wat is gamification? Hoe kun je gamification toepassen in het onderwijs? Wat zijn goede voorbeelden van gaming om zelf te gebruiken in je les?
Kritisch leren denken met Cognitive Research Trust Dit artikel bevat een video
praktijk
Met het CoRT-denkprogramma van Edward de Bono leren leerlingen kritisch, creatief en gestructureerd nadenken met behulp van 10 tools. Bekijk hoe je die in je les kunt inzetten.
Sociale media gebruiken in de klas kan leiden tot betere leerresultaten
onderzoek
Leerlingen in het po en vo presteren niet beter door gebruik van sociale media in de klas, behalve soms bij taal. Belangrijk is een bewuste keuze voor sociale media.
Met een flexrooster meer autonomie, rust en maatwerk Dit artikel bevat een video
praktijk
Met een flexrooster vergroot je de motivatie van leerlingen en bied je meer ruimte voor differentiatie en buitenschoolse activiteiten.
Bevorder diep leren met levensechte opdrachten
onderzoek
Door levensechte opdrachten leren middelbare scholieren lesstof beter begrijpen. De leraar moet dit wel actief begeleiden. Natuurkundeleraar Simon de Groot vertelt hoe hij dit 'diep leren' aanpakt en wat deze manier van werken hem en de leerlingen opleveren.
Met Design Thinking werken aan vakoverstijgende opdrachten Dit artikel bevat een video
praktijk
Havo- en vwo-leerlingen van UniC uit Utrecht lossen met behulp van de Design Thinking-methode vakoverstijgende uitdagingen op. De opdrachten zijn zo realistisch mogelijk en vakoverstijgend. Leerlingen werken samen in teams en lossen met elkaar vraagstukken op.