Vakoverstijgend onderwijs: zelf lesmateriaal ontwikkelen
Met vakoverstijgend onderwijs maak je de lessen interessanter en aantrekkelijker voor leerlingen. Het vraagt wel wat extra’s van leraren om zelf lesmateriaal te ontwikkelen. Voordeel is wel dat je leerlingen maatwerk kunt leveren, vinden leraren van Zonecollege. Zij vertellen over hun ervaring en delen tips.
Doel van het vakoverstijgend werken is het onderwijs aantrekkelijker aanbieden en leerlingen meer zelfstandig laten werken. In de video vertellen leraren van Zonecollege (voorheen AOC De Groene Welle) in Zwolle waarom het belangrijk is om vakken te integreren. Vertrekpunt is nu een leergebied, zoals Mens en natuur, of Lifestyle. Daarin zijn de verschillende losse vakken opgenomen, ook theoretische zoals Engels. Leerlingen werken met opdrachtkaarten en een planner. Zo is duidelijk wat ze moeten doen.
Minder klassikaal
Leerlingen van verschillende klassen werken samen in groepen, maar ook zelfstandig aan de opdrachten. Ze krijgen minder klassikaal les. Voor de leraren betekent het dat ze goed moeten opletten dat leerlingen de juiste dingen doen. Voordeel is dat de leerlingen veel vakleraren zien die bij het onderwerp betrokken zijn.
Zelf lesmateriaal ontwikkelen
Leraren hebben zelf lesmateriaal ontwikkeld bij de leergebieden. Daarbij gebruiken ze delen van de methodes en combineren die met zelfgemaakte opdrachten. Ze vinden het wel veel werk, maar merken ook dat het voldoening geeft omdat ze eigenaar zijn van het vakgebied en hun leerlingen het best kennen. Zo kunnen ze maatwerk leveren. Bekijk de video.
Vakoverstijgend of vakintegratie?
Is het een salade of is het een smoothie? Zo kun je het verschil duidelijk maken tussen vakoverstijgend werken, waarin de bijdrage van de afzonderlijke vakken herkenbaar en duidelijk zichtbaar zijn. Of vakintegratie (of multidisciplinair werken): dan zijn de afzonderlijke vakken nauwelijks nog herkenbaar. Lees meer in het artikel van Eeke Wervers Kinderen denken niet in vakken op de website van LKCA.
Verder lezen
- In alle onderwijssectoren zoeken steeds meer leraren naar verbinding tussen vakken en leergebieden; bekijk de ontwikkelingen op Curriculum.nu
- Lees de artikelen op leraar24, over Mavo aan Zee waar leraren vakoverstijgend Mens en Maatschappijlessen hebben ontworpen of UniC in Utrecht waar ze leerlingen uitdagen met vakoverstijgende challenges
- Of lees meer over het onderwijsprogramma GLOBE waar leerlingen werken aan mondiale vraagstukken
- Lees het artikel over het zelf ontwikkelen van digitaal lesmateriaal