praktijk
po

Hoe verrijk je het leren van kleuters met ict?

Kleuters leren door de wereld om hen heen te ervaren met al hun zintuigen. Ze voelen, proeven, kijken, voelen en doen. Ze leren van en met elkaar. Ict-middelen lijken soms haaks te staan op deze manier van leren. Hoe sluit ict wél aan bij het leren van het jonge kind? En hoe zorg je er voor dat ict een echte meerwaarde krijgt?

  • Embedcode

Tessa Hendriks, leraar van OBS De Stroom, deelt samen met Lia van Haren van BCO Onderwijsadvies, haar visie op het gebruik van ict in groep 1-2. Hendriks: Opdrachten moeten passen bij de belevingswereld van leerlingen. Als er ruimte is voor de inbreng en belevingswereld van leerlingen kan ict echt iets extra’s bieden.’ Van Haren: ‘Bij kleuters is het belangrijk dat zij mogen leren met al hun zintuigen. Ict biedt een meerwaarde wanneer het aansluit bij deze manier van leren en wordt ingezet als verwerkingsopdracht.’

Met deze drie ict-tools verrijk je het leren in groep 1-2

In deze video geeft Tessa Hendriks drie voorbeelden van hoe ict het leren van kleuters kan verrijken. Ze maakt gebruik van een fotocamera, de app My Story en van Bee-bots. Bij ieder voorbeeld staat de taalontwikkeling centraal. 

1. Leerlingen gebruiken de app My Story

Met de app My Story laat Hendriks leerlingen op een speelse manier hun eigen ebook maken. De kinderen kunnen stickers, foto’s, tekeningen en teksten toevoegen. Ook kunnen ze met eigen stem het verhaal voorlezen. Een mooie app die de taalontwikkeling stimuleert en aansluit bij het leren van het jonge kind. 

2. Werken aan woordenschat met Bee-bots

Met behulp van een Bee-bot oefenen leerlingen de betekenis van woorden. De leerlingen laten de robot in een bepaalde route lopen naar een plaatje wat past bij een specifiek woord. Zo oefenen de leerlingen spelenderwijs de woorden die bij het thema Ziek zijn horen. Op de website van Kleuters digitaal! vind je allerlei geschikte opdrachtkaarten voor de Bee-bot. Of haal ideeën uit het artikel Inspirerend leren met de Bee-bot.

3. Woorden uitbeelden in foto’s 

Met deze opdracht krijgen leerlingen vijf pictogrammen met woorden over bijvoorbeeld het thema Ziek zijn. De ene leerling beeldt het woord uit, de andere leerling fotografeert dit met de iPad. De leerlingen worden gestimuleerd kritisch te kijken naar de gemaakte foto’s en gaan samen in gesprek over wat er op het kaartje staat en of het klopt wat er gefotografeerd is.

Meer weten over goede apps voor kleuters?

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leermateriaal



Prof. Harold Bekkering | 29 maart 2017

Wauw, dit is een video waar ik warm van word. Het laat zien dat de rol van de leerkracht net zo belangrijk als altijd blijft, maar dat ICT een goed hulpmiddel kan zijn om kinderen actief, in dit geval met woorden, te laten leren.
Mooie en leerzame video voor iedereen met koudwatervrees voor ICT!

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.