Leraar24 logo
School en pedagogische visie in de praktijk
praktijk
po

School en pedagogische visie in de praktijk

Openbare en bijzondere scholen kunnen vanuit een bepaalde pedagogie of levensvisie onderwijs geven, bijvoorbeeld gebaseerd op ideeën van Montessori en Freinet. Ook democratische en vrije scholen hebben een eigen karakter. Lees meer over de overeenkomsten en verschillen en neem een kijkje in de klas.

  • Embedcode

Op basisschool Elckerlyc in Heiloo krijgen leerlingen les volgens de ideeën van de Franse pedagoog Célestin Freinet. In het Freinetonderwijs staat de leefwereld van het kind centraal en leren en ontdekken ze vanuit hun nieuwsgierigheid en expertise nieuwe dingen. In bovenstaande video zie je hoe leerlingen in de bovenbouw thema’s bepalen waarover ze willen leren. Dat doen ze democratisch in een vergadering. Dit type onderwijs vraagt een flexibele instelling van leraren, want zij moeten steeds inspelen op de vragen van leerlingen.

Montessori: help mij het zelf te doen

De Italiaanse arts en pedagoge Maria Montessori ontwikkelde het Montessorionderwijs. Vooral in Nederland sloeg dit aan: er nu zijn rond de 160 basisscholen en een aantal Montessori Lycea. Kenmerken zijn dat de leraar het onderwijs afstemt op de ontvankelijkheid van de leerling en zijn individuele behoefte. Leerlingen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in de klas (onderbouw-middenbouw-bovenbouw) zodat ze steeds de rol van jonger en ouder kind in een groep doorlopen. Het lesmateriaal is liefst van natuurlijke materialen dat de zintuigen prikkelt. Zelfstandig leren is ook belangrijk, zo is te zien in de video waarin ook de geschiedenis aan bod komt:

  • Embedcode

Vrije School: hoofd, hart en handen

Vrije scholen zijn gebaseerd op het antroposofisch mensbeeld. In Nederland zijn er 83 basisscholen en 23 middelbare scholen die tot het vrije onderwijs behoren (cijfers 2019). Lees meer op de website van de Vrije school. In de video is te zien hoe kleuters op de Vrije School in Amersfoort door het vrije spel leren zich te verbinden met de wereld en zich vanuit de zintuigen te ontwikkelen. Ook leren ze met elkaar samenwerken. De ervaringen die ze opdoen zijn niet alleen een basis voor het latere leren, maar ook voor het latere leven. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van kinderen is het aanspreken van hoofd, hart en handen. 

  • Embedcode

Democratische school: vrijheid en gelijkwaardigheid

Zo’n 15 scholen in Nederland verzorgen onderwijs vanuit de principes van het Democratisch onderwijs. Uitgangspunten zijn dat leerlingen zelfgestuurd leren (vrijheid) en gelijkwaardig kunnen meebeslissen over de invulling van de leeromgeving. In onderstaande video zie je hoe leerlingen op Life, school voor primair- en voortgezet onderwijs in Landsmeer, zelf hun leerweg bepalen. 

  • Embedcode

Sterrenschool: flexibele schooltijden voor kinderopvang en basisonderwijs

De Sterrenschool is er voor kinderen van nul tot twaalf jaar. De school is 52 weken per jaar, elke werkdag van 7.00 tot 19.00 uur geopend. Ouders kunnen zelf kiezen of ze hun kind vier of vijf dagen per week naar school laten gaan. Ook vakanties en vrije dagen kunnen, binnen grenzen, zelf worden gekozen. Leraren en kinderopvang werken aan dezelfde leerdoelen in een doorgaande lijn, met nadruk op taal en rekenen. Er zijn geen jaarklassen. Bekijk in onderstaande video op Sterrenschool Apeldoorn.

  • Embedcode

Verder lezen?

Onderwerpen

Onderwijsvisie

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen