praktijk
po

Stimuleer het spel van kleuters met uitdagende hoeken

Spel is de manier voor jonge kinderen om te leren en zich te ontwikkelen. Door in je klas hoeken in te richten, geef je je kleuters de ruimte om te spelen en te experimenteren. In hoeken zoals de bouwhoek en de huishoek, ontwikkelen kleuters verschillende vaardigheden en komen meerdere ontwikkelingsgebieden aan bod. In een goed ingerichte hoek wordt de werkelijkheid de klas in gehaald. Al spelend maken de leerlingen zich deze wereld eigen.  

  • Embedcode

In deze video wordt duidelijk waarom het spelen in de bouwhoek, de huishoek en muziekhoek belangrijk is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ook zie je hoe spelen in de verschillende hoeken de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleert en waaraan een goede hoek voldoet.

Het belang van spelen in hoeken 

In uitdagende hoeken brengen de leerlingen niet alleen gebeurtenissen en ervaringen onder woorden en krijgen ze grip op de wereld om zich heen, maar ze werken ook aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van taal- en rekenactiviteiten.

Rol van de leraar bij spelen in hoeken

Bij de begeleiding van het spelen in hoeken heeft de leraar verschillende rollen.

  • De leraar is in de eerste plaats observator.
  • Daarnaast is hij bemiddelaar, waarbij hij interactie uitlokt tussen kinderen.
  • Verder is de leraar speelmaatje, waarbij hij meespeelt vanuit een gelijkwaardige rol. Vanuit deze rol kan de leraar tijdens krachtige momenten iets toevoegen.
  • Tot slot is de leraar ook toneelmeester. Als toneelmeester is hij verantwoordelijk voor het inzetten van krachtige en uitnodigende materialen.

In een goede hoek vervelen kinderen zich nooit

Een goede hoek is een krachtige leeromgeving. Daarom zijn in een goede hoek veel uitnodigende materialen waarmee leerlingen actief spelen en die samenspel uitlokken. Andere tips zijn:

  • Betrek de kinderen bij de inrichting van de hoeken en laat ze spullen van thuis meenemen. 
  • Zorg voor voldoende materialen die bij het thema passen en gebruik materialen uit de echte wereld. 
  • Varieer met de materialen en de inrichting of wissel materialen uit met een collega.
  • Voorkom dat een hoek te vol is waardoor kinderen niet goed kunnen spelen en opruimen
  • Oefen hoe kinderen kunnen spelen in de verschillende hoeken en bied niet te veel hoeken tegelijk aan. 
  • Zorg voor open materialen, want deze prikkelen de creativiteit van kinderen. Loose parts, oftewel losse onderdelen zoals stenen, takken en knopen, zijn hiervoor geschikt. 
  • Koppel de huishoek aan een themahoek zoals de winkel, zodat kinderen de echte wereld nog beter na kunnen spelen. 
  • Denk na over de plek van de hoek en hoeveel kinderen er in mogen spelen.

Meer weten over spelstimulering?

Lees dan op Leraar24 het artikel Hoe je met een spelscript het rollenspel stimuleert. In het artikel Barbie in de bouwhoek lees je hoe je meisjes stimuleert in de bouwhoek te spelen. 

Wil je weten hoe je het spel van kleuters begeleid? Lees dan het artikel Spelstimulering: van manipulerend spel naar rollenspel

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.