praktijk
vo

Escaperoom als actieve en speelse werkvorm

Een escaperoom in de biologieles waarin leerlingen een uur te tijd krijgen om te ontsnappen? Leraren Anne de Groot en Joris Koot ontwikkelden een spel, Escape the classroom, waarvoor leerlingen al hun kennis en vaardigheden moeten inzetten. Lees de tips voor het maken van een escaperoom in je klas en hoe je gamification op een goede manier kunt inzetten in lessen voor po, vo en mbo.

  • Embedcode

Anne de Groot en Joris Koot, biologieleraren op het Segbroek College, vertellen hoe zij met behulp van het LerarenOntwikkelFonds een escaperoom ontwikkelden in de biologieles. Leerlingen moeten aanwijzingen vinden, hun biologische kennis combineren en belangrijke vaardigheden toepassen om voor het einde van de les naar buiten te kunnen komen. De kennis en vaardigheden sluiten aan bij de leerlijnen en de examenstof. De escaperoom start met een verhaal dat geïntroduceerd wordt met een filmpje. De leraren gebruiken het als toetsvoorbereiding of als voorbereiding op het eindexamen. Losse onderdelen zijn ook te gebruiken als activerende werkvorm in verschillende lessen

Gamification versterkt motivatie

Escape The Classroom is een mooi voorbeeld van gamification. Met een spel kun je de motivatie van leerlingen versterken en maak je activiteiten uitdagend. Koot vertelt dat de intrinsieke motivatie bij leerlingen bij het spelen van een escaperoom erg hoog is. De leerlingen vinden puzzels oplossen leuk en uitdagend. Ze vergeten dat ze met gewone lesstof bezig zijn. Uit een analyse van de Kennisrotonde blijkt ook dat spelelementen in het onderwijs in het algemeen leiden tot meer betrokkenheid en motivatie van leerlingen. 

Tips om zelf een escaperoom te maken 

Wil je zelf een escaperoom maken voor je les? Dit zijn de tips:

  • Gebruik veel verschillende materialen zoals cijfersloten, kistjes, draaischijven, legpuzzels, QR-codes en communicatiemiddelen zoals whatsapp, voicemail of flessenpost.
  • Varieer in het soort spellen, bijvoorbeeld behendigheidsspelen, mastermind, scrabble, puzzels en geheimschrift. Op internet vind je veel spelideeën, kijk bijvoorbeeld op de website van Escape the Classroom voor voorbeelden van spellen
  • Test zelf de puzzels en spellen van tevoren of vraag het aan iemand anders; zo haal je er op tijd een foutje uit.
  • Bedenk niet alleen kennisvragen, maar zorg ook voor spellen waarbij leerlingen vaardigheden oefenen en kennis toepassen. 
  • Laat leerlingen een escaperoom voor elkaar maken. Ze verdiepen zich op deze manier ook in de leerstof en er worden hogere denkvaardigheden aangesproken. 
  • Bedenk ook eens een digitale escaperoom. Meester Henk maakte een Yurls-pagina met verschillende digitale escaperooms die je gratis kunt gebruiken. 
  • FutureNL deelt op haar website The Big Escape, een kant-en-klare escaperoom die je in je klas kunt spelen. Bekijk The Big Escape
  • Bekijk de video op Studio Klokhuis van een masterclass waarbij je leert hoe je een escaperoom maakt.
  • Bedenk van te voren hints die je kunt geven wanneer leerlingen vastlopen bij één van de spellen. 
  • Stop alle mobiele telefoons van de leerlingen in een kistje. Laat leerlingen puzzels oplossen waarmee ze hun telefoon terug kunnen winnen. 

Meer weten over gamification? 

Op leraar24.nl vind je verschillende artikelen over spelelementen of gamification in je les:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren



meester Henk | 23 november 2017

Ik maak sinds maart 2017 online escape rooms voor het PO. Uit de reacties blijkt dat de kinderen het erg leuk vinden om te doen. Natuurlijk zit er een behoorlijke beperking mbt een fysieke escape room, maar aan de andere kant zijn ze snel in te zetten en aanpasbaar aan een thema. Voor een kijkje :
http://escaperoom.yurls.net

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.