Escaperoom als actieve en speelse werkvorm
Een escaperoom in de biologieles waarin leerlingen een uur de tijd krijgen om te ontsnappen? Leraren Anne de Groot en Joris Koot ontwikkelden een spel, Escape the Classroom, waarvoor leerlingen al hun kennis en vaardigheden moeten inzetten.
Anne de Groot en Joris Koot, biologieleraren op het Segbroek College, vertellen hoe zij een escaperoom ontwikkelden in de biologieles. De escaperoom start met een introductievideo. Vervolgens gaan leerlingen op zoek naar aanwijzingen. Daarbij zetten ze hun biologiekennis in en passen ze diverse vaardigheden toe, zodat ze het klaslokaal voor het einde van de les kunnen verlaten. De kennis en vaardigheden sluiten aan bij de leerlijnen en de examenstof. Daarmee is de escaperoom een goede voorbereiding op een toets of eindexamen. De losse onderdelen lenen zich ook als activerende werkvormen in andere lessen.
Gamification versterkt motivatie
Escape the Classroom is een mooi voorbeeld van gamification. Met een spel kun je de motivatie van leerlingen versterken en maak je activiteiten uitdagend. Koot vertelt dat de intrinsieke motivatie van leerlingen bij het spelen van een escaperoom erg hoog is. De leerlingen vinden puzzels oplossen leuk en uitdagend. Ze vergeten dat ze met gewone lesstof bezig zijn. Uit een analyse van de Kennisrotonde blijkt ook dat spelelementen in het onderwijs in het algemeen leiden tot meer betrokkenheid en motivatie van leerlingen.
Tips om een escaperoom te maken
Wil je zelf een escaperoom maken voor je les? Dit zijn de tips:
- Gebruik veel verschillende materialen zoals cijfersloten, kistjes, draaischijven, legpuzzels, QR-codes en communicatiemiddelen zoals WhatsApp, voicemail of flessenpost.
- Varieer in het soort spellen, bijvoorbeeld behendigheidsspelen, mastermind, scrabble, puzzels en geheimschrift. Op internet vind je veel spelideeën, kijk bijvoorbeeld op de website van Escape the Classroom voor voorbeelden van spellen.
- Test de puzzels en spellen van tevoren of vraag het aan iemand anders.
- Bedenk niet alleen kennisvragen, maar zorg ook voor spellen waarbij leerlingen vaardigheden oefenen en kennis toepassen.
- Laat leerlingen een escaperoom voor elkaar maken. Ze verdiepen zich op deze manier ook in de leerstof en er worden hogere denkvaardigheden aangesproken.
- Bedenk ook eens een digitale escaperoom. Meester Henk maakte een Yurls-pagina met verschillende digitale escaperooms die je gratis kunt gebruiken.
- FutureNL deelt op haar website The Big Escape, een kant-en-klare escaperoom die je in je klas kunt spelen. Bekijk The Big Escape.
- Bekijk de video op Studio Klokhuis van een masterclass waarbij je leert hoe je een escaperoom maakt.
- Bedenk van tevoren hints die je kunt geven wanneer leerlingen vastlopen bij een van de spellen.
Meer weten?
- Wat zijn de voordelen van gamification en waar moet je rekening mee houden als je het wilt inzetten de les?
- Leraar Luka van Schie zocht naar motiverende werkvormen. Daarvoor haalde hij inspiratie uit games.
- Wiskundedocent Lisette van den Herik zet gamification in voor een leukere en effectievere wiskundeles.
- Maatschappijleerdocent Lucelle Deneer ontwikkelde actualiteitenspellen om leerlingen te motiveren het nieuws te volgen.
- Op deze opleiding vormen escaperooms een onderdeel van formatief handelen.