Met gamification een leukere en effectievere wiskundeles
Met gamification kun je aantrekkelijke en betekenisvolle lessen ontwerpen. Dat is de ervaring van wiskundelerares Lisette van den Herik. Met subsidie van het LerarenOntwikkelFonds (LOF) maakte zij een lessenreeks voor eersteklassers die in spelvorm alle leerstof die ze in het afgelopen jaar hebben behandeld moeten samenvatten.
Lisette van den Herik, wiskundelerares op het Beatrix College Tilburg, ontwikkelde met steun van het LOF een lessenreeks voor leerjaar 1. Zij wilde graag de principes van gameful design (gamification) in de wiskundeles verwerken om leerlingen te motiveren en een uitdagende en aansprekende manier ontwikkelen om aan de slag te gaan met wiskunde.
Competitie en spel motiveren leerlingen
De school werkt met het onderwijsconcept 5M. Dat staat voor Met Minder Meesters Meer Meesterschap. Uitgangspunt is dat leerlingen maatwerk krijgen, zelfstandig werken in hun eigen tempo, waarbij de leraar een coachende rol heeft. Voor wiskunde moeten leerlingen aan het einde van het jaar een samenvatting maken van alle lesstof die ze hebben gehad. Daarmee herhalen ze de lesstof nog eens.
Met het spel dat de lerares ontwikkelde werd dat een spannende exercitie. De leerlingen maakten in groepjes, op niveau, allerlei opdrachten waarmee ze aanwijzingen (codes) konden verdienen om een raadsel op te lossen. De lerares heeft verschillende scenario’s met aanwijzingen ontwikkeld. Leerlingen werkten er zes lessen aan; met in de laatste les een prijs voor de winnaar.
Voordelen van gamification bij wiskundeles
In de video vertelt de lerares welke voordelen zij ziet om elementen van spel, zoals beloning en opnieuw proberen, in de les aan te brengen. De resultaten:
- Korte opdrachten die in één les te maken zijn, en een leuke manier van herhalen
- Leerlingen zijn gemotiveerd omdat er een competitie-element in zit
- Ook leerlingen die wat meer moeite hebben doen actief mee
- Een krachtige werkvorm: leerlingen moeten samen oplossingen vinden
- Leerlingen reageren positief op spel in de wiskundeles
De werkwijze heeft veel voordelen, vindt ook wiskundeleraar Jan Vrenssen. Hij ziet leerlingen door het competitie-element nieuwe kennis oppikken. Ze zijn actiever betrokken en ontwikkelen competenties zoals samenwerken, problemen oplossen en kritisch denken. Ze mogen fouten maken bij deze opdracht, maar krijgen de kans ze te verbeteren. De rol van de leraar is coachend, wat goed past bij de school.
Meerwaarde voor leraren en de school
Van Herik is blij dat ze de les met ondersteuning van het LOF heeft kunnen ontwikkelen. Het heeft haar meer zicht gegeven op het individuele leren. Meer eigen inbreng, los van de methode, het aanspreken van meerdere vaardigheden en de mogelijkheid om dit soort lessen ook voor andere vakken te organiseren vormen een meerwaarde zowel voor de leraar als de school.
Meer weten over gamification in de les?
- Op kennisnet.nl vind je het artikel Leuker én beter onderwijs met serious games voor mbo over het trainen van beroepspecifieke vaardigheden in een levensechte oefenomgeving
- Lees voor meer inspiratie 4 tips voor gamification in je les
- Lees de leraar24-artikelen over motiverende lessen ontwerpen met spelelementen en hoe je spelelementen in je les kunt gebruiken
- Meer uitleg over games in de les lees je in het artikel Game Didactiek: het hoe en waarom van spellen in de les
- Het studieboek Gamification in de klas is beschrijft hoe je gamification inzet in de les.
LOF-initiatief
Wiskunde is leuk: jaarsamenvatting met spel is een LOF-initiatief van Lisette van den Herik. Het LOF ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. Kijk op de website van het LOF voor meer informatie.