Met gamification een leukere en effectievere wiskundeles
praktijk
vo

Met gamification een leukere en effectievere wiskundeles

Met gamification kun je aantrekkelijke en betekenisvolle lessen ontwerpen. Dat is de ervaring van wiskundelerares Lisette van den Herik. Zij maakte een lessenreeks voor eersteklassers die in spelvorm alle leerstof van het schooljaar samenvat.

  • Deze video kan worden embed

Lisette van den Herik, wiskundelerares op het Beatrix College Tilburg, ontwikkelde met steun van het LerarenOntwikkelFonds (LOF) een lessenreeks voor leerjaar 1. Zij wilde graag de principes van gameful design (gamification) in de wiskundeles verwerken om leerlingen te motiveren en een uitdagende en aansprekende manier ontwikkelen om aan de slag te gaan met wiskunde.

Spannend spel

Het Beatrix College werkt met het onderwijsconcept 5M, wat staat voor Met Minder Meesters Meer Meesterschap. Uitgangspunt is dat leerlingen maatwerk krijgen, zelfstandig werken in hun eigen tempo, waarbij de leraar een coachende rol heeft. Voor wiskunde moeten leerlingen aan het einde van het jaar een samenvatting maken van alle lesstof die ze hebben gehad. Daarmee herhalen ze de lesstof nog eens. Met het spel dat Van den Herik ontwikkelde werd die herhaling een spannend spel. De leerlingen maken in groepjes, op niveau, allerlei opdrachten waarmee ze aanwijzingen (codes) kunnen verdienen om een raadsel op te lossen. Leerlingen werken er zes lessen aan, met in de laatste les een prijs voor de winnaar.

Voordelen van gamification bij wiskunde

In de video vertelt Van den Herik welke voordelen zij ziet om elementen van spel, zoals beloning en opnieuw proberen, in de les aan te brengen. De resultaten:   

  • Korte opdrachten die in één les te maken zijn, en een leuke manier van herhalen.
  • Leerlingen zijn gemotiveerd omdat er een competitie-element in zit.
  • Ook leerlingen die wat meer moeite hebben, doen actief mee.
  • Een krachtige werkvorm: leerlingen moeten samen oplossingen vinden.
  • Leerlingen reageren positief op spel in de wiskundeles.

De werkwijze heeft veel voordelen, vindt ook wiskundeleraar Jan Vrenssen. Hij ziet leerlingen door het competitie-element nieuwe kennis oppikken. Ze zijn actiever betrokken en ontwikkelen competenties zoals samenwerken, problemen oplossen en kritisch denken. Ze mogen fouten maken bij deze opdracht, maar krijgen de kans ze te verbeteren. De rol van de leraar is coachend, wat goed past bij de school. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.