Een goede start met een pakkende lesopening

lerarenredactie | bijgewerkt op 07 januari 2019

Hoe krijg je leerlingen bij de les? Met deze vraag gingen Wies Admiraal, Frank Gaarthuis en Michelle Geisink, leraren van het Coornhert Lyceum in Haarlem, op zoek naar manieren om hun leerlingen meer te motiveren voor de lesinhoud. Met originele lesopeningen weten zij de aandacht van hun leerlingen te vangen en vast te houden.

Ontstaan in het klaslokaal

Twee jaar lang hebben deze leraren diverse lesopeningen bedacht en uitgeprobeerd. Het resultaat van hun zoektocht is een uitgebreide reeks lesopeningen die ze hebben gebundeld in hun boek ‘Een goed begin is het halve werk, 25 lesopeningen voor het voortgezet onderwijs’. Met name de afwisseling in werkvormen blijkt een succes te zijn bij leerlingen. Enkele voorbeelden van lesopeningen zijn:

  • De foto: met een foto in je hand of op het digibord wek je direct bij binnenkomst de interesse van leerlingen. Een mooi begin van een gesprek.
  • De stem: laat een geluidsfragment afspelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent. Dit fragment kan een opdracht of een verborgen boodschap bevatten.
  • De prop: op elke tafel ligt een leeg (proefwerk)blad. De leerlingen schrijven hier een vraag op. Wat vind je nog moeilijk of wat wil je nog leren of weten? De leerlingen maken een prop van dit blad en gooien op jouw teken deze prop in een doos.
  • De koffer: neem een voorwerp wat met de lesstof te maken heeft mee in een gesloten koffer. Dit wekt meteen de nieuwsgierigheid.

Didactisch concept

De aanpak sluit aan bij de zes rollen van de leraar (voorheen vijf). De lesopeningen zijn een uitwerking van de rol van presentator. Deze rol is belangrijk voor het vangen en vasthouden van de aandacht van de leerlingen. Kerntaken bij de rol van presentator zijn:

  • Aandacht vangen van leerlingen
  • Structuur aanbrengen in de les
  • Werken met concreet geformuleerde doelen
  • Leerlingen motiveren voor en laten oriënteren op de les
  • Leider zijn in de klas

Meer lezen?

Wil je inspiratie voor werkvormen waarmee je de aandacht van leerlingen vangt in de eerste minuten van je les? Lees dan het artikel Activerende werkvormen voortgezet onderwijs van het SLO.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.