Kind-coachgesprek: met goede feedback leerdoelen halen
praktijk
po

Kind-coachgesprek: met goede feedback leerdoelen halen

Met de juiste gesprekken kun je leerlingen helpen in hun leerproces. Door goed te luisteren ontdek je waar ze staan en wat ze nodig hebben om de volgende stap te zetten. Op basisschool De Fonkeling voeren leraren daarom wekelijks kind-coachgesprekken. Goede feedback is daarbij een sleutelwoord.

  • Deze video kan worden embed

Bij het werken vanuit leerdoelen waarbij leerlingen veel autonomie hebben, is feedback een essentieel element. Ze dichten daarmee het gat tussen wat ze nu kennen en het (leer)doel waar ze naartoe willen werken. Waardevolle feedback tijdens het kind-coachgesprek vraagt om de juiste vorm van feedback. In het onderzoek De kracht van feedback worden vier niveaus van feedback beschreven:

  • Feedback op de taakuitvoering
  • Feedback op het proces
  • Feedback op zelfregulerend leren
  • Feedback op de persoon

Feedback op de taakuitvoering laat een leerling zien of hij de opdracht goed heeft uitgevoerd. Feedback op het proces helpt de leerling begrijpen hoe hij zich informatie eigen maakt. Feedback op zelfregulerend leren is effectief wanneer het de leerling aanzet tot reflectie op het leerproces en de opbrengst ervan. Feedback op de persoon kan motiverend werken, mits het gebeurt in een positieve en ondersteunende context.

Drie soorten feedback

Onderzoek naar feedback gesprekken onderscheidt naast bovengenoemde niveaus drie soorten feedback:

  • Correctieve feedback
  • Uitleggevende feedback
  • Ondersteunende feedback

Het belangrijkste doel van feedback op alle niveaus is dat zowel de gever als de ontvanger zich bewust wordt van diens ontwikkeling. Tijdens feedbackgesprekken laat je leerlingen hun eigen doelen formuleren. Als leraar ondersteun en coach je ze daarbij door gerichte, begeleidende vragen te stellen. Het doel is dat de leerling het vertrouwen krijgt om zelf keuzes te maken. Dat stimuleert zelfregulerend leren. Met ondersteunende feedback geef je suggesties die helpen om het gestelde doel te bereiken.

Coachen met de GROW-methode

Op De Fonkeling worden leerlingen onder andere gecoacht via de GROW-methode, vertelt lerares Anja van Hirtum, die de effectieve leergesprekken ontwikkelde. GROW staat voor:

  • Goal (doel): wat wil je bereiken?
  • Reality (de situatie nu): waar sta je nu?
  • Options (opties verkennen): welke opties heb je?
  • Wrap up (actieplan): wat spreken we af?

Bij elke fase kun je de volgende vragen stellen in het gesprek:

Fase 1: Verhelderen van het doel

  • De vorige keer hebben we afgesproken om samen nog een keer een gesprekje te hebben over…
  • Het doel van dit gesprek is…
  • Op welke vragen wil je antwoord krijgen?
  • Welk eindresultaat wil je bereiken? Wanneer ben je tevreden over je werk? Hoe ziet dat er dan uit?
  • Wat heb al bereikt?
  • Moet je je leerdoel bijstellen?

Fase 2: Onderzoeken van de huidige situatie

  • Wat gaat goed?
  • Waar ben je trots op?
  • Wat wil je leren?
  • Waar wil je aan werken?
  • Wat weet je er al van? Wat vind jij?
  • Wat is jouw inschatting: kun je dit maken/oplossen?

Fase 3: Verkennen van mogelijke oplossingen

  • Wat zou jou kunnen helpen?
  • Wat heb je nodig?
  • Wie heb je nodig?
  • Wat kun je zelf doen?
  • Welke ideeën heb je tot nu toe verzameld?
  • Hoe wil je dat in de toekomst doen?

Fase 4: Maken van afspraken

  • Wat spreken we af?
  • Hoe zullen we het opschrijven?
  • Als het niet lukt, wat doen we dan?
  • Ben je tevreden over de afspraak?
  • Hoe ga je het aanpakken? (stappenplan)
  • Wat doe je eerst en wat dan?
  • Hoeveel tijd heb je nodig om dit te doen?

Van onderbouw tot bovenbouw

Op de Fonkeling voeren leerkrachten van groep 1 tot en met 8 kind-coachgesprekken. In de onderbouw leren de leerlingen wat er van ze wordt verwacht tijdens het voeren van een gesprek. Denk aan luisterhouding en het maken van oogcontact. De leerkracht is in de onderbouw meer sturend in dit gesprek en reikt doelen aan of helpt bij het kiezen van bepaalde opdrachten.

In de onderbouw vinden deze gesprekken een keer per twee maanden plaats. Er is dus een opbouw vanuit de onderbouw naar de bovenbouw. Door dit zo aan te pakken, is het voor de leerlingen een gewoonte om met elkaar in gesprek te gaan, zich kwetsbaar op te stellen en doelen te durven stellen.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.