Deze werkvormen maken differentiëren in de klas eenvoudig
Wat is differentiëren en hoe kun je dat op een eenvoudige manier toepassen in de les? Met deze vragen gingen drie docenten van het Coornhert Lyceum in Haarlem, op zoek naar laagdrempelige methoden om te differentiëren in de les. Ze hebben werkvormen ontwikkeld waarmee je elke les kunt ombouwen tot een gedifferentieerde les.
Wies Admiraal (docent Frans), Frank Gaarthuis (docent economie) en Michelle Gesink (docent Engels) hebben de afgelopen jaren diverse lesvormen bedacht en uitgeprobeerd om beter rekening te houden met de verschillen tussen leerlingen. Het resultaat van hun zoektocht is een praktische aanpak waarmee je direct kunt beginnen met differentiëren in de les. In hun boek ‘Ik ga differentiëren, praktisch handboek voor docenten in het vo’ hebben ze hun werkvormen gebundeld.
Dataverzameling ondersteunt differentiëren
De aanpak van Admiraal, Gaarthuis en Gesink begint met dataverzameling. Ze brengen met bijvoorbeeld quizsoftware of zelfevaluaties in kaart of leerlingen de leerstof beheersen. Afhankelijk van de uitkomsten kun je gedifferentieerde lessen ontwerpen en werkvormen kiezen. Enkele voorbeelden van deze werkvormen zijn:
Het VIP-arrangement
Leerlingen die een leerdoel nog niet hebben gehaald krijgen een verlengde instructie. De anderen werken aan nieuwe opdrachten.
De busbaan
Leerlingen worden afhankelijk van hun niveau ingedeeld in een bepaalde ‘baan’ in het lokaal. Voor iedere baan is er een andere activiteit afgestemd op het niveau van de leerlingen.
Rolbewust differentiëren
Leerlingen vervullen verschillende rollen bij het uitvoeren van een opdracht.
Meer weten
- Eenvoudig differentiëren door lestaken om te draaien
- Lees meer over het antwoord van de Kennisrotonde: Leren leerlingen in de onderbouw beter met convergente of divergente differentiatie?