praktijk
vo

Meer keuzevrijheid bereidt vwo-leerling beter voor op wo

Op het Twents Carmelcollege de Thij krijgen vwo-leerlingen bij het vak algemene natuurwetenschappen (ANW) gepersonaliseerd onderwijs. Net zoals op de universiteit kiezen de leerlingen zelf de thema’s die ze willen volgen. Deze keuzevrijheid in het curriculum bereidt leerlingen beter voor op het wetenschappelijk onderwijs (wo) en zorgt voor een hoge betrokkenheid bij hen.

  • Embedcode

Op het Twents Carmelcollege de Thij ontwikkelen vwo-leerlingen zich op twee manieren. Enerzijds krijgen leerlingen meer keuzevrijheid waardoor ze zelf een curriculum samenstellen op basis van ontwikkelde modules. Anderzijds bereiden leerlingen zich beter voor door verbreding en verdieping op een wetenschappelijke wereld die na het vwo volgt. 

Meerwaarde van keuzevrijheid 

Leerlingen kiezen zelf de thema’s  waar ze mee aan de slag gaan tijdens ANW. Omdat ze onderwerpen kiezen die aansluiten bij hun interesses nemen ze gemotiveerd deel aan de lessen. Daarnaast nemen ze meer verantwoordelijkheid in het leerproces en zijn ze meer met hun eigen ontwikkeling bezig.

Keuzevrijheid leidt tot vakoverstijgend werken

Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de leerlingen en leraren vakoverstijgend werken. De ANW-lessen sluiten zo goed aan bij andere vakken. De vakleraren sluiten vaker aan bij de ANW-lessen, waardoor vakken gecombineerd worden.

Keuzevrijheid vraagt veel van rooster

Op het Twents Carmelcollege de Thij  wordt er gewerkt met een redelijk strak rooster. Er zijn veel parttimers en er zijn relatief weinig lokalen. Belangrijk is om een rooster te creëren waarin ruimte voor creatieve initiatieven gemaakt kan worden. Op het Twents Carmelcollege is veel ruimte voor vakken die niet vanuit de overheid verplicht gesteld worden, zoals: 

  • Natuur, leven en technologie 
  • Algemene natuurwetenschappen 
  • Levensbeschouwing 

Tips om (meer) keuzevrijheid te introduceren

Voordat je begint aan deze werkwijze, is het goed om onderstaande tips ter harte te nemen:

  • Ga niet doemdenken en durf gewoon te beginnen
  • Creëer draagvlak en zorg dat er steun in de organisatie is voor je initiatief
  • Stel duidelijke regels voor leraren en leerlingen en zorg dat de randvoorwaarden voor iedereen duidelijk zijn
  • Communiceer duidelijk naar collega’s, ouders en leerlingen
  • Maak de inschrijvingen voor de modules inzichtelijk en houd het werk van leerlingen bij. Gebruik hier de juiste hulpmiddelen voor zoals met een flexibel rooster
  • Werk flexibel, maar houd ook overzicht. 

Meer weten? 

Op leraar24.nl staan de volgende relevante artikelen:

LOF-initiatief

De wetenschappelijke onderwijs (r)evolutie en gepersonaliseerd leren is een LOF-initiatief van Rudy Jonker. Het LOF ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. Wil je meer weten over andere LOF-initiatieven ga dan naar de site van het LerarenOntwikkelFonds.


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.