praktijk
vo

Maak je lessen motiverend met de principes van gamification

Bij gamification gebruik je principes uit game design in je onderwijs om leerlingen beter te laten leren. Gamification is een krachtig middel om leerlingen te motiveren. Met de principes van game design kun je eenvoudig bestaand lesmateriaal ombouwen naar motiverende lessen. En dat kan ook zonder het gebruik van ict.

  • Embedcode

Hoe komt het dat leerlingen uren kunnen gamen, terwijl ze in de les hun aandacht moeilijk kunnen vasthouden? Met deze vraag is Luka van Schie, leraar klassieke talen op het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid, op zoek gegaan naar lesvormen om zijn leerlingen meer te motiveren. Met de principes uit game design ontwerpt hij motiverende lessen in de vorm van gamification.

Eenvoudig beginnen met gamification zonder ict

Voor gamification is geen ict nodig. Het is ook goed in te zetten in de les met opgaven op papier. Het is vaak niet nodig om compleet nieuwe opdrachten te ontwikkelen. Je kunt met de principes van gamification bestaand lesmateriaal ombouwen tot motiverende lesvormen.

Motiverende principes van gamification

Bij gamification worden principes van game design vertaald in motiverende werkvormen die in ieder geval de volgende kenmerken hebben:

  • Er is een duidelijk doel dat leerlingen moeten halen.
  • Leerlingen moeten samenwerken om het doel te behalen.
  • De les bevat een wedstrijdelement.
  • Leerlingen kunnen tijdens de les verschillende ‘levels’ bereiken. Ze voeren opdrachten uit in oplopende moeilijkheidsgraad.
  • Leerlingen krijgen directe feedback op hun werk. Als ze een opdracht goed hebben uitgevoerd, kunnen ze door met het volgende onderdeel van de les. Als leerlingen een fout maken, horen ze dat ook direct. Ze moeten dan doorgaan tot ze een oefening goed hebben gedaan. Dit maakt de lessen effectiever.

Ervaringen van leerlingen

Leerlingen vinden lessen met spelelementen leuk en uitdagend. Ze worden op een andere manier geprikkeld om te leren en vinden dit type lessen een fijne afwisseling van meer traditionele lesvormen. Bij goed ontworpen lesactiviteiten worden leerlingen als het ware de opdracht ingezogen. Vaak gaan ze zo op in de les dat ze de tijd vergeten en onaangenaam verrast zijn als de bel gaat en ze moeten stoppen.

Meer over gamification op leraar24.nl

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Lesmethoden


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.