praktijk
vo

Hoe maak je een online les dynamisch?

Ondanks dat scholen de deuren hebben moeten sluiten vanwege de coronacrisis, herpakken veel leraren zich razendsnel. Zo hebben leraren hun onderwijsaanbod gedigitaliseerd door online lessen aan te bieden. Wat echter een uitdaging blijkt, is om via online lessen dezelfde dynamiek te creëren als in de reguliere les. Toch is het een aantal leraren goed gelukt. Zij delen hun tips in hun eigen vlogs.

  • Embedcode

De eerste vlog is van Andrew Niemeijer, leraar Engels op OSG West Friesland in Hoorn. Niemeijer is expert op het gebied van projectonderwijs waarbij taal, geschiedenis en burgerschap geïntegreerd aan bod komen. 

Een oorlogsverhaal schrijven en opnemen

Niemeijer wist de dynamiek tijdens zijn online lessen te vergroten door de leerlingen een actieve opdracht op het gebied van burgerschap te geven. De leerlingen van Niemeijer schreven een oorlogsverhaal alsof ze getuige waren van de Tweede Wereldoorlog en maakten hier vervolgens een vlog van. Naast schrijfvaardigheid en ‘the use of English’ werden met deze vakoverstijgende opdracht ook vaardigheden als creativiteit en presenteren aangesproken. Al deze vaardigheden werden door Niemeijer beoordeeld. 

Een van zijn leerlingen, Iris Agterberg, wist zijn verwachtingen te overtreffen door een prachtige blog en vlog in te leveren. Zij bewees daarmee dat de missie van Niemeijer geslaagd is. ‘Taal is een middel, het startpunt van een reis. In dit geval heeft Iris op een heel creatieve manier, met materialen die ze in en om haar huis vond, een collectieve herinnering aan de Tweede Wereldoorlog verwerkt. Met deze opdracht krijgt iedere leerling ruimte om zijn eigen pad van Bildung te bewandelen’, aldus Niemeijer.

Meer weten?

Op leraar24.nl staat enkele artikelen over geïntegreerd onderwijs:

  • Op UniC in Utrecht worden leerlingen uitgedaagd met challenges. Een challenge op UniC is een vakoverstijgende opdracht met een maatschappelijk thema. 
  • Liesbeth Breek ontwikkelde een lespakket bij het fotoproject Streets of the World waarbij zij wereldburgerschap integreert in haar lessen Frans.

Wil je meer inspiratie voor filmopdrachten in de klas of voor onderwijs op afstand? Lees dan het artikel Mini-filmlessen voor thuis of Filmles geven op afstand van FilmHUB Oost. Digitaal lesmateriaal over de Tweede Wereldoorlog vind je op de website van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Houd de website en social media-kanalen van Leraar24 in de gaten voor onze volgende vlog waarin Jasper Rijpma en Maarten Ombre vertellen over de didactiek van online onderwijs. Wat werkt wel en wat werkt niet?


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.