praktijk
vo
mbo

Hoe maak je een online les dynamisch?

Leraren hebben vanwege de coronacrisis razendsnel op grote schaal online lessen verzorgd. Ook nu de scholen weer open zijn, maar niet alle leerlingen naar school kunnen, blijft afstandsonderwijs belangrijk. Grote uitdaging is steeds om in de online lessen dezelfde dynamiek te creëren als in de reguliere les. Bekijk de tips van leraren die hier ervaring mee hebben opgedaan.

  • Embedcode

Andrew Niemeijer, leraar Engels op OSG West Friesland in Hoorn, was een beetje uitgekeken op al die online lessen via zoom, zo vertelt hij in zijn vlog. Daarom maakte hij van een bestaande opdracht in het kader van burgerschap en de Tweede Wereldoorlog, een creatieve en actieve opdracht. Leerlingen moesten een oorlogsverhaal schrijven alsof ze een getuige waren. Ze moesten er ook een vlog van maken. Naast schrijfvaardigheid en ‘the use of English’ werden met deze vakoverstijgende opdracht ook vaardigheden als creativiteit en presenteren aangesproken.

Eén van zijn leerlingen, Iris Agterberg, schreef een prachtige blog en leverde ook een vlog in. Niemeijer: ‘Taal is een middel, het startpunt van een reis. In dit geval heeft Iris op een creatieve manier, met materialen die ze in en om haar huis vond, een collectieve herinnering aan de Tweede Wereldoorlog verwerkt. Met deze opdracht krijgt iedere leerling ruimte om zijn eigen pad van Bildung te bewandelen.’

Online of IRL kennismaken en brainstormen

Shauna Plompen verzorgt lessen omgangskunde en is projectleider hybride leren op ROC Flevoland. Zij zette zeven activerende werkvormen op een rij die je zowel in de klas als online kunt doen. Bijvoorbeeld kennismakingsspelletjes of een brainstorm. Bekijk de 7 werkvormen voor in je (online) les op haar website Blijven leren.

Leraar vlogt leestips

Jörgen Apperloo, leraar Nederlands op het Fioretti College in Lisse, maakt al een paar jaar vlogs over boeken om leerlingen te helpen een goed boek te kiezen. In zijn vlogboeks bespreekt hij elke keer drie boeken; op zijn website is informatie te vinden en daar staan ook literatuurlessen. Leerlingen vinden het leuk dat hij vlogt; ze spreken hem er vaak over aan als ze met zijn tips een boek hebben gelezen.

Powerpointvideo houdt leerlingen bij de (online) les

Kees Hooyman, natuurkundeleraar op het St. Bonifatius College in Utrecht, maakte een lessenserie Weer en klimaat voor 4 havo. Hij merkte dat video’s waarin de leraar voor de camera lesstof uitlegt niet goed aansloegen. Daarom maakte hij een serie powerpoints, met dezelfde afbeeldingen als in het lesboek en met geluid. Hij wijst met een rood powerpoint-stipje bijvoorbeeld een weerkaart aan en legt uit wat het betekent. Van deze powerpoints met uitleg maakt hij vervolgens een videobestand, dat de leerlingen thuis of op school kunnen bekijken. Na afloop kunnen ze een quiz doen met open of gesloten vragen en daar kan de leraar dan weer op inspelen.
‘Dat werkt heel goed’, vertelt Hooyman, ‘leerlingen leren liever met de powerpointvideo’s dan vanuit het boek. Vooral de plaatjes helpen hen bij het onthouden van de lesstof. Bijkomend voordeel is dat leerlingen de lesstof gemakkelijk kunnen herhalen voor een toets; dan bekijken ze gewoon alle powerpointvideo’s nog een keer.’

Meer weten?

Lees het artikel op Leraar24 Afstandsonderwijs van techniek naar didactiek met vlogs van Jasper Rijpma en Maarten Ombre, beiden leraar geschiedenis.

Wil je meer inspiratie voor filmopdrachten in de klas of voor onderwijs op afstand? Lees dan het artikel Mini-filmlessen voor thuis of Filmles geven op afstand van FilmHUB Oost. 

Heb jij ook nog een tip?

Dit artikel wordt voortdurend vernieuwd en aangevuld met nieuwe ideeën. Heb je andere tips en ideeën die goed werken voor onderwijs op afstand en in de klas? Laat het ons weten via info@leraar24.nl.


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.