Goed begrip van de techniek zorgt voor betere online lessen
praktijk
vo mbo so po

Goed begrip van de techniek zorgt voor betere online lessen

Op VSO De Keyzer in Goirle ging het lesgeven op afstand ze makkelijker af dan ze aanvankelijk hadden verwacht. En dat terwijl ze als school voor voortgezet speciaal onderwijs veel leerlingen hebben die extra aandacht nodig hebben. Durven uitproberen en een goed begrip van de techniek bleken een belangrijk onderdeel van het succes.

Boudewijn de Rouw geeft economie op VSO De Keyzer. Een van de eerste beslissingen die hij met al zijn collega’s nam is dat ze iedere week elke leerling zouden bellen. ‘Om te kijken hoe ze ervoor staan.’ Daarna volgde het razendsnel op touw zetten van online lessen.

Zoom, Teams of Discord

Eerst moest er een een keuze worden gemaakt voor een systeem om te videobellen. De Rouw: ‘Eén van mijn collega’s heeft thuis een heel weekend zitten googelen en proberen en die kwam uit bij Zoom. Dat is het geworden.’ De leerlingen van het De Keyzer vonden die keuze minder logisch. Ze vroegen Boudewijn waarom er geen Discord gebruikt werd. Discord is een populair medium onder jongeren om informatie uit te wisselen over games en om te chatten. Het zette Boudewijn aan het denken. ‘Waarom hebben we de leerlingen eigenlijk niet gevraagd hoe zij contact willen houden? Dat zou best wel mooi geweest zijn. Maar we hebben nu dus Zoom.’

Leerlingen corrigeren elkaar

Veel collega’s waren zenuwachtig om online te gaan. Online lesgeven is iets heel anders dan fysiek voor een klas staan. Iedereen moest eraan wennen. De Rouw is zelf met twee leerlingen gaan oefenen. ‘Ik ben gewoon met mijn laptop voor mijn digibord gaan staan en gaan praten en uitleggen.’ En eigenlijk ging dat niet anders dan hoe het normaal in de klas ging. De Rouw is de groep gaan uitbreiden tot er 22 leerlingen waren ingelogd. Zij leken minder te moeten wennen aan de online les. ‘Wat ik heel bijzonder vond, is dat ze automatisch onderling gaan communiceren. Ze corrigeren elkaar ook als ze te veel herrie maken of dingen doen die niet moeten.’

Digitaal orde houden

Toch is online orde houden vaak een uitdaging. In een normale les heeft Boudewijn er geen moeite mee, maar online vergt de les zelf veel van zijn concentratie. Op VSO De Keyzer sluiten onderwijsassistenten daarom aan in de les. Ze houden het randgebeuren in de gaten en geven de leraar na afloop feedback. De Rouw: ‘Dat werkt heel goed. Dan spreek ik die leerling later een keer aan op zijn gedrag en onderbreekt het niet de les.’ Toch vindt De Rouw het alles bij elkaar meevallen.

Verdiep je in de techniek

Het is wel belangrijk dat je je verdiept in de werking van de tool die je gebruikt en dat je goed nadenkt over het wel of niet aanzetten van camera en microfoon. In De Rouws klas wilden sommige leerlingen hun camera niet aanzetten, omdat ze niet naar zichzelf wilden kijken. Maar het niet kunnen zien van leerlingen leverde problemen op. ‘Ik heb bijvoorbeeld een leerling die wat meer tijd nodig heeft om een vraag te verwerken. Als ik haar in de klas een vraag stel, dan zie ik haar altijd nadenken. Maar dat zie ik nu niet zonder camera.’ Het gebruik van microfoons vergde ook wat handigheid. Boudewijn had de eerste keer alle microfoons uitgezet, maar had niet door dat leerlingen die zelf weer aan konden zetten en daardoor met elkaar konden praten. Inmiddels weet hij hoe hij de microfoons centraal uit kan zetten. ‘Je moet je dus wel een beetje verdiepen in de techniek. Dat helpt bij het gebruik.’

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.

Wat vind jij van Leraar24? Doe mee aan ons gebruikersonderzoek en win een boekenbon van 25 euro!Ja, ik doe mee
+