Leraar24 logo
Kun je kennismaken met andere culturen zonder te reizen?
praktijk
vo

Kun je kennismaken met andere culturen zonder te reizen?

Zou je ook zonder reizen aandacht kunnen besteden aan een internationale blik en wereldburgerschap? Dat vroeg het Carolus Clusius College (CCC) in Zwolle zich af toen de buitenlandse reizen en uitwisselingen van leerlingen in het voorjaar van 2020 niet door konden gaan door corona. We spraken erover met Annemarie de Jong-Eertink, teamleider onderbouw vwo en tweetalig onderwijs. ‘Misschien kun je wereldoriëntatie wel heel anders inrichten dan we tot nu toe deden.’

Kennismaken met andere culturen

Als wereldschool bereidt Het CCC in Zwolle leerlingen voor op het leren, leven en werken in een internationale omgeving. Annemarie: ‘We werken graag met onze leerlingen aan het thema wereldburgerschap. Hoe sta je als wereldburger in de maatschappij? Daar praten we in de lessen over. Daarnaast hebben we veel contact met scholen in het buitenland. We werken online samen en we organiseren uitwisselingen en buitenlandse reizen. Zo hadden we bijvoorbeeld het project de ‘Story of the Eurocoin’, met scholen in Frankrijk en Griekenland. De leerlingen maakten presentaties en filmpjes om aan de andere leerlingen te laten zien hoe wij in ons land naar de euro kijken. En ze ontwierpen zelf munten. Dat vonden ze heel leuk.’

Ieder jaar een buitenlandse reis

Daarnaast organiseert het CCC elk jaar een groot aantal trips naar het buitenland. Zo gaat de eerste klas gymnasium ieder jaar naar Xanten in Duitsland. Daar ligt een Romeinse opgraving. De leerlingen bestuderen samen met de Duitse leerlingen van tevoren een bepaald aspect van de opgraving, bijvoorbeeld de arena of het badhuis. Bij de ontmoeting daar geven twee Duitse en twee Nederlandse leerlingen uitleg aan de groep. In 2020 waren dat soort reizen door corona echter van de baan. Maar dat leidde bij Annemarie ook tot nieuwe inzichten. 

Kansenongelijkheid

Annemarie geeft aan dat ze echt werden gedwongen om na te denken over de kern van hun onderwijs. ‘Wat is nu het belangrijkste? Wij besloten het welbevinden en de sociale ontwikkeling van kinderen voorop te stellen.’ Tegelijkertijd staat het CCC bekend om het internationale karakter. En welke jongere wil er nu niet naar het buitenland? Daarnaast hoort internationale oriëntering ook bij de huidige maatschappij. 

Maar juist door corona werden de tegenbewegingen scherper. Zo is vliegschaamte is een thema, maar ook kansenongelijkheid van leerlingen. En juist dat zetten Annemarie en haar collega’s aan het denken. ‘Niet alle ouders kunnen voor hun kinderen in de middelbare schooltijd drie keer een buitenlandse reis betalen. Hoe kun je het thema wereldburgerschap uitvoeren met respect voor duurzaamheid en kansengelijkheid? Kennismaken met andere culturen kan misschien ook wel gewoon in Nederland. Deze periode zwengelt deze discussie aan. En dat is eigenlijk wel een goede zaak.’

Meer weten?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Mens & maatschappij

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen