Leraar24 logo
Van beleidsmedewerker naar lesgeven in een achterstandswijk
praktijk
po
vo

Van beleidsmedewerker naar lesgeven in een achterstandswijk

Zestien jaar geleden stapte Kathelijne Lemmens over. Van beleid maken op het ministerie, naar voor de klas staan op een basisschool. ‘En geen dag spijt gehad’. Ze ontdekte ook dat ze op school haar maatschappelijke ervaring kon inzetten. ‘Dat is het mooie van het onderwijs. Er kan gewoon heel veel.’

Het begon heftig voor Kathelijne. Ze stond de eerste periode meteen vier dagen voor de klas op een school in een achterstandswijk. En deed tussendoor in twee jaar de pabo. ‘Gelukkig gaat dat tegenwoordig niet meer zo. Maar wat wil je? Het was 2002 en ik was een van de eerste zij-instromers.’

Echt het verschil maken

Voor Kathelijne leraar was, werkte ze bij de directie Wetgeving op het ministerie van Justitie. Intellectueel uitdagend werk, maar wel de hele dag achter een bureau. ‘Toen kwam bij ons het verzoek om op een basisschool in de Schilderswijk te komen lezen met de kinderen. Dat waren vooral kinderen met een migrantenachtergrond en ouders die slecht Nederlands spraken. Dat vond ik zó leuk om te doen! Ik was gewoon blij dat ik op die manier iets voor kinderen kon betekenen.’ 

Kathelijne is zich daarna gaan oriënteren op het onderwijs. Ze moest echt bij zichzelf nagaan of het geen bevlieging was. ‘Ik voelde ook innerlijke weerstand. Mijn vader gaf les op mijn middelbare school. Mijn grootvader was schooldirecteur geweest – nou, dan wil je niet zelf het onderwijs in.’ Uiteindelijk heeft ze toch voor dit vak gekozen. ‘Dit was gewoon wat ik wilde. Voor mij is onderwijs: kennis overdragen, echt het verschil kunnen maken, voor elkaar klaar staan en ja, ook lol hebben met elkaar.’

Meteen het diepe in 

Kathelijne stapte als 26-jarige als eerste zij-instromer de lerarenkamer binnen. Daar werd ze wel vreemd aangekeken. ‘Ik begreep dat wel en dacht: ik ga maar gewoon m’n best doen en dan komen we wel ergens uit.’ Zo ging het ook. Na een paar weken was ze geaccepteerd. Daar kwam bij dat ze goed werd begeleid door iemand uit het bestuur en een ervaren leraar. Vanuit de pabo was er in die tijd geen begeleiding. ‘Tegenwoordig zou je eerst verschillende stages in verschillende groepen doen. Er is nu ook voldoende begeleiding vanuit de opleiding en er is meer aandacht voor pedagogiek. Maar zestien jaar geleden werd je meteen in het diepe gegooid.’

Iedere dag een eureka-gevoel 

Kathelijne voelt nog steeds dat ze de juiste beslissing heeft genomen. ‘Ik had gewoon iedere dag dat eureka-gevoel. En nog steeds. Ik zou het zo weer doen.’ Op de vraag of ze misschien eerder het onderwijs in had willen gaan, geeft ze aan dat ze eigenlijk heel blij is met de academische en maatschappelijke ervaring die ze voor haar carrière als leraar heeft opgedaan. ‘Daardoor heb ik een manier van denken en praten die van pas komt en wordt gewaardeerd. Ik merk dat bijvoorbeeld in de gesprekken die ik heb met ouders.’ Maar ze merkt ook dat haar analytische vaardigheden in haar werk als intern begeleider ook van pas komt. ‘Ja, toch weer beleid, haha!’.

Een voormalig verpleegkundige als directeur 

Ooit was ze de eerste zij-instromer, maar inmiddels komen veel meer mensen uit een andere hoek. Zo was de directeur van de Fatimaschool in Rotterdam waar Kathelijne werkt ooit verpleegkundige. En zijn er leraren uit het bankwezen en de logopedie. ‘De meest recente zij-instromer heeft een achtergrond als architect.’ Kathelijne geeft aan dat de een wel meer met zijn maatschappelijke ervaring doet dan de ander. ‘In mijn geval was het zo dat ik het direct leuk vond om mee te denken over beleid. Dat trek je dan naar je toe. Het mooie van het onderwijs vind ik dat er altijd ruimte is om iets te doen met de bagage die je meebrengt.’ En daarnaast kan er veel. Kathelijne doet nu zelf een master professioneel meesterschap. ‘Dat kan gewoon. Mogelijkheden en beurzen genoeg.’

Tips voor potentiële zij-instromers in het po

Overweeg je een carrière als leraar in het primair onderwijs? Dan heeft Kathelijne deze tips voor je:

  • Ga op scholen kijken, maar laat het niet alleen bij kijken. Vraag ook of je een les mag geven. Ervaar hoe het is om voor de klas te staan.
  • Wees flexibel en leergierig. Je moet echt openstaan voor nieuwe dingen, want er verandert veel in het onderwijs.
  • Wees in staat om het kind los van diens gedrag te zien. Daar bedoel ik mee: een leerling kan vervelend gedrag vertonen, maar ís daarmee nog niet een vervelend mens. Heb aandacht voor wat erachter zit. In die jonge levens maak jij het verschil. 

Meer weten?

Onderwerpen

Startende leraar

Series

zij-instromer

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen