Kunst zorgt voor verbinding, ook tijdens les op afstand
Kunst- en cultuurvakken geven terwijl je geen museum of voorstelling kon bezoeken. Dat was een uitdaging tijdens de coronaperiode. Toch signaleerde Stefanie Meijer – leraar drama en ckv op het Cals in Nieuwegein – juist toen nieuwe kansen voor de manier waarop ckv wordt gegeven in het voortgezet onderwijs.
Dramalessen geven terwijl de scholen dicht waren, bleef behelpen. “Bij drama, dans en muziek gaat het om samenwerken, samen spelen en samen zingen. Toen dat niet kon, vond ik echt dat de kracht en de passie uit mijn vak verdwenen was,” vertelt Stefanie Meijer. Hoewel zij en haar collega’s van het Cals College in Nieuwegein het bestaande programma hadden aangepast om het aan te bieden via Teams, merkte ze dat ze toch de fysieke aanwezigheid van de leerlingen miste. “Het samen aan iets werken en leren van elkaar, op de vloer.”
Verbinding tussen thuis en school
Dankzij de coronacrisis ontdekte Stefanie dat je met kunstvakken goed de verbinding tussen thuis en school kunt leggen. Bijvoorbeeld doordat leerlingen een broertje of zusje vroegen mee te werken aan een toneelstukje. Daardoor kregen ouders ook meer mee over waar de leerlingen mee bezig waren. En dat is volgens Meijer ook de essentie van kunst: het leggen van verbindingen. “Met kunst wil je altijd al verbinding leggen. Het gaat niet om een schoolvak, maar om het echte leven.” Toen de scholen weer opengingen, bleven leerlingen hun laptop meenemen naar school. Zo kunnen kinderen die thuis zitten via de camera van de medeleerling toch de les volgen. Ook in die zin zorgt het voor meer verbinding.
Inhoudelijke vernieuwing van het vak
Stefanie Meijer en haar collega’s zijn meer gaan kijken naar hoe ze hun ckv-lessen meer kunnen laten aansluiten bij de huidige tijd en de wereld. Dat heeft ertoe geleid dat ze het jaarlijkse onderzoek dat vwo 5-leerlingen doen naar een kunstenaar of kunstzinnig onderwerp anders gaan aanpakken. “Komend jaar willen we dat leerlingen als vertrekpunt duurzaamheidsdoelen nemen, gekoppeld aan kunst.” Ook een workshop over mode gemaakt van gerecycled materiaal gaan ze breder aanpakken. “Wat kan kunst betekenen voor duurzaamheid en mondiale vraagstukken? En wat kun jij zelf doen of waaraan kun jij betekenis geven vanuit kunst? Dat vind ik echte vernieuwing.”
Meer weten?
- LKCA ontwikkelde samen met de cultuursector, onderwijs en overheden een aanpak die alle leerlingen gelijke toegang geeft tot kwalitatief goede cultuureducatie. Lees de handreiking Basis voor cultuureducatie.
- Het Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) deed onderzoek naar cultuuronderwijs. Lees meer in Wat is het belang van cultuuronderwijs?.