‘Jongeren in het vmbo en praktijkonderwijs mag je niet onderschatten’
interview
vo

‘Jongeren in het vmbo en praktijkonderwijs mag je niet onderschatten’

Iedereen de waarde laten inzien van vmbo’ers en leerlingen in het praktijkonderwijs. Dat is de missie van Maren Siebert, directeur van Stichting Bekijk’t. “Wees trots op deze leerlingen en op hun creativiteit, talenten en hands-on-mentaliteit.”

In deze rubriek vragen we onderwijsmensen die je kent uit het publieke debat of die zich laten horen op sociale media naar hun persoonlijke missie én missers.

Naam: Maren Siebert
Bekend als: directeur van Bekijk‘t, een stichting die kunstprojecten organiseert voor het voortgezet onderwijs, met name voor het vmbo en het praktijkonderwijs. 

Mijn interesse voor het onderwijs:

“Ik kom uit een onderwijsfamilie. Zelf wilde ik een andere kant op, maar na een aantal omzwervingen merkte ik dat het onderwijs toch aan me trok. In 2006 volgde ik een deeltijdopleiding tot docent beeldende vorming en ging ik als stagiair bij Bekijk’t aan de slag. Ik werd verliefd op de vmbo- en praktijkonderwijsleerlingen en merkte dat mijn studie totaal niet aansloot bij hun belevingswereld. Op de opleiding ging het over de culturele canon, terwijl mijn leerlingen met hun handen aan de slag wilden. Ik stopte met mijn studie en ging bij Bekijk’t aan de slag met cultuuronderwijs. Na een korte onderbreking waarin ik koos voor de museumwereld miste ik het werken met de jongeren. Daarom ben ik blij dat ik terug ben bij Bekijk’t.”

Zo sta ik bekend:

“Als strijder voor positieve beeldvorming van het vmbo en het praktijkonderwijs. Veel ouders zijn teleurgesteld als hun kind een vmbo-advies krijgt, dat doet wat met kinderen en jongeren. Ik vind juist dat we trots mogen zijn op onze vmbo- en praktijkonderwijsleerlingen en op hun creativiteit, talenten en hands-on-mentaliteit. Bij Bekijk’t werken we met professionals uit de filmindustrie. Die geven we ook altijd mee oog te hebben voor de kennis en kunde van de leerlingen en we benadrukken hoe waardevol het is om van elkaar te leren. Leerlingen weten soms beter hoe je met de laatste montage-apps werkt, terwijl filmmakers jongeren bijvoorbeeld weer tips kunnen geven over belichting.”

Mijn persoonlijke onderwijsmissie:

“Onze maatschappij de waarde laten inzien van leerlingen op het vmbo en in het praktijkonderwijs. Het onderwijs is te veel gefocust op individuele ontwikkeling en cognitieve vaardigheden. Daarbij wordt vergeten hoe belangrijk het is om samen te werken en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Zeker in de tijd waarin we leven en waarin we te maken hebben met een wereld die technologisch en ecologisch snel verandert. We leggen onze hoop in de wetenschap die nadenkt over oplossingen, terwijl we de creatieven en aanpakkers net zo hard nodig hebben.”

Wat is de grootste misvatting als het om cultuureducatie gaat?

“Dat bepaalde onderwerpen niet geschikt zouden zijn voor vmbo’ers en leerlingen in het praktijkonderwijs. Deze jongeren worden vaak onderschat. Laatst deed ik een subsidieaanvraag voor een project over klimaatrechtvaardigheid en kreeg ik meteen de vraag of dat niet meer een onderwerp is voor havisten en vwo’ers. Ik snap ook niet waarom de kunstacademie een hbo-opleiding is. Dat zou te maken hebben met een gewenst abstractieniveau, maar ik vind het een misvatting dat een vmbo’er geen kunstenaar zou kunnen worden omdat die een conceptueel vermogen mist. Voor de filmacademie geldt hetzelfde: het zijn doe-opleidingen die juist heel geschikt zijn voor vmbo’ers.”

Mijn grote uitdaging:

“Hoe je scholieren van 12 tot 15 jaar aan de hand van creativiteit leert met welke maatschappelijke uitdagingen we te maken hebben, zonder het te zwaar te maken. Bij het klimaatrechtvaardigheidsproject starten we met de terminologie. De leerlingen interviewen volwassenen over wat begrippen als CO₂-uitstoot en opwarming van de aarde betekenen. Met die input maken ze met een visual storyteller een geanimeerd klimaatwoordenboek. Daarna gaan ze aan de slag met hun eigen vertaling: ze maken kunst die hun gevoel bij dit onderwerp verbeeldt. We werken vanuit kennis richting gevoel en gaan daarna over tot actie. Zo willen we leerlingen handvatten geven om met maatschappelijke uitdagingen om te gaan en ze laten ontdekken hoe je creativiteit kunt inzetten om problemen op te lossen.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.