‘Scholen kunnen veel meer hulp krijgen bij kansengelijkheid dan ze denken’
interview
Kansengelijkheid po vo

‘Scholen kunnen veel meer hulp krijgen bij kansengelijkheid dan ze denken’

Brecht van Schendel werkt met de stichting Petje af aan de brede ontwikkeling van kinderen uit kwetsbare situaties. Na schooltijd krijgen deze kinderen een intensief en verrijkend programma aangeboden. Leraren merken het verschil in de klas. “Dankzij de rolmodellen die deze kinderen ontmoeten, vergroten ze hun wereld, ontdekken ze hun talenten en staan ze steviger in hun schoenen.”

Brecht van Schendel
© Privébeeld

In deze rubriek vragen we onderwijsmensen die je kent uit het publieke debat of die zich laten horen op sociale media naar hun persoonlijke missie én missers.

Naam: Brecht van Schendel
Bekend als: Directeur-bestuurder van de stichting Petje af, die verrijkend onderwijs verzorgt voor leerlingen van 9 tot en met 14 jaar die in een kwetsbare situatie leven. De stichting biedt een jaarprogramma van dertig dagen. Tijdens elk themablok van vier weken staat een beroep of branche centraal.

Mijn persoonlijke onderwijsmissie: 

“Gelijke kansen voor alle leerlingen in Nederland, ongeacht waar hun wieg staat. Met stichting Petje af dragen we daaraan bij: de leerlingen bezoeken bedrijven en ontmoeten rolmodellen. Zo wordt de leefwereld van deze leerlingen groter, ze ontdekken hun talenten en krijgen een beter toekomstperspectief. We richten ons niet op cognitieve vooruitgang, maar op de brede ontwikkeling. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit een theater van binnen gezien. Als we daar dan ook nog met de trein naartoe gaan, is de ervaring extra verrijkend.”

‘Sommige kinderen hebben nog nooit een theater van binnen gezien. Door er ook nog met de trein naartoe te gaan, is de ervaring extra verrijkend’

Zo sta ik bekend: 

“Als iemand met een enorm rechtvaardigheidsgevoel. Zelf heb ik goede kansen gekregen, maar ik besef dat dat niet voor iedereen zo is. Mijn hele werkende leven houd ik me bezig met het verbeteren van de leefwereld van kinderen. Toen ik de vacature zag bij Petje af, was ik meteen enthousiast. Ik kreeg kippenvel van de verhalen van de kinderen. In deze functie kan ik van betekenis zijn voor heel veel kinderen die in hun eigen omgeving niet de kansen krijgen die ze verdienen.”

Een grote misvatting in het onderwijs: 

“Dat de verantwoordelijkheid voor kansengelijkheid alleen bij scholen zou liggen. Leraren voelen een enorme druk om leerlingen gelijke kansen te geven. Ik vind dat kansengelijkheid een opdracht is voor de hele samenleving. Veel scholen weten niet of onvoldoende dat er organisaties zijn die hen daarbij kunnen ondersteunen. Of ze denken dat het te veel tijd of energie kost om een organisatie als Petje af in te schakelen.”

Als ik één ding mag veranderen in het onderwijs: 

“Dan zou ik willen dat scholen meer aandacht hebben voor de brede ontwikkeling van leerlingen. Een kind gaat gemiddeld duizend uur per jaar naar school. In de overige vierduizend uur worden kinderen gevormd door hun omgeving. In die tijd kunnen we ze meer in aanraking laten komen met beroepen en rolmodellen. Want pas wanneer je als kind ziet wat er allemaal mogelijk is en welke beroepen er allemaal zijn,  ga je dromen. Dan kun je bedenken: ik wil ook architect worden, wat moet ik daarvoor doen? Leraren ervaren de voordelen van ons programma ook in de klas: leerlingen worden er zelfverzekerder van en durven meer vragen te stellen.”

Zo verspreid ik mijn missie: 

“Samen met de lokale besturen van Petje af bieden we nu al op meer dan vijftig plekken het Petje af-programma aan. Ook zijn we het Samenwerkingsverband Kansengelijkheid & Burgerschapsonderwijs (SKB) gestart met JINC, Stichting MOVE, Jong Ondernemen en Stichting Nederlands Debat Instituut. We wisselen expertise uit, lobbyen bij de overheid en bieden scholen een compleet programma, zodat er een leerlijn ontstaat. Een school kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in groep 6 lessen in ondernemen aan te bieden, in groep 7 buiten schooltijd Petje af aan te bieden en in groep 8 debatlessen op te nemen in het programma. Zo dragen we bij aan de algemene ontwikkeling van leerlingen.”

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.