Leerlingen met dyslexie geven tips aan leraren
Dyslexie is een complex leerprobleem op het gebied van lezen en spelling. Hoe herken je dyslexie en hoe begeleid je dyslectische leerlingen? In dit artikel geven leerlingen die ermee te maken hebben zelf tips.

De cijfers liegen er niet om: in het primair onderwijs heeft 7,5 procent van de leerlingen een dyslexieverklaring, in het voortgezet onderwijs 14 procent en in het speciaal basisonderwijs 18,8 procent. Ernstige lees- en spellingproblemen hebben soms grote gevolgen. Zo hebben deze leerlingen vaak veel moeite met begrijpend lezen en schrijven.
Ook zorgt dyslexie vaak voor de nodige frustratie die kan leiden tot sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Een leerling schaamt zich bijvoorbeeld en laat daardoor teruggetrokken gedrag zien, of hij verbloemt zijn problemen door probleemgedrag te vertonen.
In onderstaande video komen leerlingen met dyslexie aan het woord over hun schooltijd. Hoe is het ontdekt en welke hulp hebben ze gekregen?
Omgaan met leerlingen met dyslexie
Hoe ga je als leraar goed om met dyslectische leerlingen? De leerlingen uit de video, die verschillende opleidingen volgen, geven tips voor goede begeleiding:
Positieve benadering
Blijf positief en neem dyslectische leerlingen serieus. Vraag welke hulp of begeleiding nodig is.
Maatwerk bieden
Ga samen op zoek naar de leerstrategie die het beste bij de leerling past. Denk bijvoorbeeld aan overhoren, een mindmap of een samenvatting maken. Neem de tijd voor extra instructie en begeleiding.
Begrip en geduld
Blijf geduldig en begripvol: een leerling met dyslexie doet vaak ontzettend zijn best, toch lukt het dan nog niet altijd. Dat is frustrerend.
Huiswerk noteren
Noteer het huiswerk op het digibord. Voor dyslectische leerlingen is het handig als ze een tekst kunnen overschrijven. Laat aantekeningen op het digibord lang genoeg staan, want dyslectische leerlingen hebben vaak meer tijd nodig om de tekst over te schrijven.
Begrip kweken
Bespreek met de klas wat dyslexie is, zodat er meer begrip ontstaat bij de medeleerlingen.
Focus verleggen
Leg minder focus op spellingsfouten bij niet-talige vakken.
Dyslexie herkennen en leerlingen helpen
Wat kun je nog meer doen als je vermoedt of weet dat een leerling dyslectisch is?
- Herken dyslexie op tijd zodat er onderzoek gedaan kan worden. Ga meteen in gesprek met een leerling wanneer je merkt dat er lees- of spellingproblemen zijn.
- Laat je goed informeren over dyslexie door bijvoorbeeld het volgen van een cursus. Dyslectische leerlingen hebben meer nodig dan alleen het vergroten van teksten en het geven van meer tijd voor toetsen.
- Houd je aan de adviezen van de dyslexieverklaring. Een leerling met dyslexie heeft deze verklaring niet voor niets gekregen.
Meer weten?
- Lees over de signalering en begeleiding van leerlingen met dyslexie op de website van Expertisecentrum Nederlands.
- Lees alles over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg op de website Dyslexie Centraal.
- Openbare bibliotheken geven op het Makkelijk Lezen Plein informatie aan ouders en leraren over boeken en technische hulpmiddelen.
- Ervaar zelf met de dyslexie simulator hoe het is om dyslexie te hebben.
- Lees meer over hoe een dyslexiecoach de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van een dyslectische leerling versterkt.
- Zie ook de antwoorden op vragen uit het onderwijs over dyslexie bij de Kennisrotonde.