Leerlingen met dyslexie geven tips aan leraren
praktijk
po vo mbo so

Leerlingen met dyslexie geven tips aan leraren

Dyslexie is een complex leerprobleem op het gebied van lezen en spelling. Hoe herken je dyslexie en hoe begeleid je dyslectische leerlingen? In dit artikel geven leerlingen die ermee te maken hebben zelf tips.

© Rijksoverheid/Milan Lueks

De cijfers liegen er niet om: in het primair onderwijs heeft 7,5 procent van de leerlingen een dyslexieverklaring, in het voortgezet onderwijs 14 procent en in het speciaal basisonderwijs 18,8 procent. Ernstige lees- en spellingproblemen hebben soms grote gevolgen. Zo hebben deze leerlingen vaak veel moeite met begrijpend lezen en schrijven.

Ook zorgt dyslexie vaak voor de nodige frustratie die kan leiden tot sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Een leerling schaamt zich bijvoorbeeld en laat daardoor teruggetrokken gedrag zien, of hij verbloemt zijn problemen door probleemgedrag te vertonen. 

In onderstaande video komen leerlingen met dyslexie aan het woord over hun schooltijd. Hoe is het ontdekt en welke hulp hebben ze gekregen?

  • Deze video kan worden embed

Omgaan met leerlingen met dyslexie

Hoe ga je als leraar goed om met dyslectische leerlingen? De leerlingen uit de video, die verschillende opleidingen volgen, geven tips voor goede begeleiding:

Positieve benadering

Blijf positief en neem dyslectische leerlingen serieus. Vraag welke hulp of begeleiding nodig is.

Maatwerk bieden

Ga samen op zoek naar de leerstrategie die het beste bij de leerling past. Denk bijvoorbeeld aan overhoren, een mindmap of een samenvatting maken. Neem de tijd voor extra instructie en begeleiding.

Begrip en geduld

Blijf geduldig en begripvol: een leerling met dyslexie doet vaak ontzettend zijn best, toch lukt het dan nog niet altijd. Dat is frustrerend.

Huiswerk noteren

Noteer het huiswerk op het digibord. Voor dyslectische leerlingen is het handig als ze een tekst kunnen overschrijven. Laat aantekeningen op het digibord lang genoeg staan, want dyslectische leerlingen hebben vaak meer tijd nodig om de tekst over te schrijven.

Begrip kweken

Bespreek met de klas wat dyslexie is, zodat er meer begrip ontstaat bij de medeleerlingen.

Focus verleggen

Leg minder focus op spellingsfouten bij niet-talige vakken.

Dyslexie herkennen en leerlingen helpen

Wat kun je nog meer doen als je vermoedt of weet dat een leerling dyslectisch is?

  • Herken dyslexie op tijd zodat er onderzoek gedaan kan worden. Ga meteen in gesprek met een leerling wanneer je merkt dat er lees- of spellingproblemen zijn.
  • Laat je goed informeren over dyslexie door bijvoorbeeld het volgen van een cursus. Dyslectische leerlingen hebben meer nodig dan alleen het vergroten van teksten en het geven van meer tijd voor toetsen.
  • Houd je aan de adviezen van de dyslexieverklaring. Een leerling met dyslexie heeft deze verklaring niet voor niets gekregen. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.