Leerlingen met dyslexie geven tips aan leraren
praktijk
po vo mbo so

Leerlingen met dyslexie geven tips aan leraren

Dyslexie is een complex leerprobleem op het gebied van lezen en spelling. In deze video zijn leerlingen met dyslexie aan het woord over hun schooltijd. Hoe is het ontdekt en welke hulp hebben ze gekregen? Het meest hebben zij aan een leraar die begrip toont en die kennis heeft over dyslexie. Lees de tips voor goede begeleiding van deze leerlingen.

  • Deze video kan worden embed

Ongeveer 4% van de leerlingen wordt gezien als dyslectisch (Blomert, 2006a). Ernstige lees- en spellingproblemen hebben soms grote gevolgen. Er kunnen bijvoorbeeld problemen met begrijpend lezen en schrijven ontstaan als gevolg van dyslexie. Ook zorgt dyslexie vaak voor de nodige frustratie die kan leiden tot emotionele problemen of gedragsproblemen (Trzesniewski, Moffitt, Caspi, Taylor, & Maughan, 2006). Een leerling schaamt zich bijvoorbeeld en laat daardoor teruggetrokken gedrag zien, of hij verbloemt zijn problemen door probleemgedrag te vertonen. 

Omgaan met leerlingen met dyslexie

Hoe kun je als leraar goed met dyslectische leerlingen omgaan? De leerlingen uit de video, die verschillende opleidingen volgen, geven enkele tips voor goede begeleiding:

  • Blijf positief en neem dyslectische leerlingen serieus. Vraag welke hulp of begeleiding nodig is.
  • Ga samen op zoek naar de leerstrategie die het beste bij de leerling past. Denk bijvoorbeeld aan overhoren, een mindmap of een samenvatting maken. Neem de tijd voor extra instructie en begeleiding.
  • Blijf geduldig en begripvol: een leerling met dyslexie doet vaak ontzettend zijn best, toch lukt het dan nog niet altijd. Dat is frustrerend.
  • Noteer het huiswerk op het bord. Voor dyslectische leerlingen is het handig als ze een tekst over kunnen schrijven. Veeg aantekeningen op het bord niet te snel weg want ze hebben vaak meer tijd nodig tekst over te schrijven.
  • Spreek een leerling met dyslexie niet ten overstaan van de groep aan, doe dit altijd persoonlijk. Bespreek wel met de klas wat dyslexie is, zodat er meer begrip ontstaat bij de medeleerlingen.
  • Leg minder focus op spellingfouten bij niet-talige vakken.

Tips voor meer kennis over dyslexie:

  • Herken dyslexie op tijd zodat er onderzoek gedaan kan worden. Ga meteen in gesprek met de leerling wanneer je merkt dat er lees- of spellingproblemen zijn.
  • Laat je goed informeren over dyslexie door bijvoorbeeld het volgen van een cursus. Dyslectische kinderen hebben meer nodig dan alleen het vergroten van teksten en het geven van meer tijd voor toetsen.
  • Houd je aan de adviezen van de dyslexieverklaring. Een leerling met dyslexie heeft deze verklaring niet voor niets gekregen. 

Meer weten over dyslexie?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.