Hoe geef je goede mondelinge feedback tijdens een reflectiegesprek?
Reflecteren is een proces waarbij leerlingen een situatie, eigen gedrag, kennis of gevoelens analyseren. Reflectie zorgt voor verandering van perspectief en is daarmee de motor van ontwikkeling. Het geven van mondelinge feedback als leraar is hierbij een onmisbaar element. Maar hoe geef je goede mondelinge feedback?
Marieke van der Schaaf deed onderzoek naar de effecten van mondelinge feedback tijdens reflectiegesprekken. Het 2College Cobbenhagen in Tilburg was één van de onderzoeksscholen. Door mee te doen aan het onderzoek kregen de leraren meer inzicht in welke feedback effectief is.
Reflectiegesprekken
Een manier om reflectie te stimuleren is mondelinge feedback. Mondelinge feedback is te verdelen in:
- corrigerende feedback
- uitleggevende feedback
- ondersteunende feedback
Tijdens reflectiegesprekken kunnen leerlingen:
- inhoudelijk reageren, bijvoorbeeld uitleg geven of problematiseren
- inhoudelijke vragen ter verheldering stellen
- inhoudelijke reacties geven waarin een nieuw onderwerp wordt geïntroduceerd
Reflecteren met beoordelingscriteria
In een gericht reflectiegesprek gebruiken leerlingen beoordelingscriteria voor het evalueren van eigen werk. Deze criteria kunnen leerlingen en docenten samen formuleren. Het is belangrijk dat leerlingen in het gesprek geconfronteerd worden met, of zelf zoeken naar, bewijs voor de mate waarin hun kennis en vaardigheden aan de criteria voldoen. Vervolgens is het van belang dat leerlingen heldere informatie krijgen over waarom hun kennis en vaardigheden wel of niet aan een standaard voldoen en dat zij tips ontvangen waarmee ze hun handelen kunnen verbeteren.
Meer weten?
- Meer over het voeren van een reflectiegesprek met je leerlingen lees je in Meer leren door te reflecteren in het po en vo.
- Lees hoe je kinderen verder helpt in hun leerproces door het geven van feedback in Kind-coachgesprek: met goede feedback leerdoelen halen.
- Is het voor vmbo-leerlingen moeilijker om een reflectie-opdracht uit te voeren dan voor vwo-leerlingen?