Gelijke kansen voor meertalige leerlingen en nieuwkomers
praktijk
po vo mbo so

Gelijke kansen voor meertalige leerlingen en nieuwkomers

Steeds meer leerlingen in Nederland hebben een migratieachtergrond. Meertalige leerlingen en nieuwkomers hebben soms een leervertraging ten opzichte van hun klasgenoten met een Nederlandse achtergrond. Hoe ga je hiermee om als leraar en waar vind je relevante informatie hierover?

Lesgeven aan meertalige leerlingen en nieuwkomers vraagt soms net om een andere aanpak dan je gewend bent. Met de juiste informatie kun je je hier goed op voorbereiden. Dit artikel biedt een overzicht aan relevante artikelen.

Praktijkvoorbeelden op taalgebied

Er is vaak verschil in taalniveau tussen meertalige leerlingen en nieuwkomers ten opzichte van hun klasgenoten met een Nederlandstalige afkomst. Lezen en schrijven kunnen voor meertalige leerlingen en nieuwkomers bijvoorbeeld lastiger zijn of ze hebben meer moeite met het volgen van de les. Dit kan het leren in de weg staan. Hieronder vind je een selectie aan relevante artikelen, onderverdeeld in praktijkvoorbeelden en onderzoeken.

Meer leren over cultuurverschillen

Als je als leraar meer inzicht hebt in verschillende culturen, kun je beter omgaan met cultuurverschillen. Meerdere culturen binnen één klas kunnen een enorme verrijking zijn. Zo zetten leraren op de multiculturele school Wolfert Tweetalig in Rotterdam leraren diversiteit in als verrijking voor geschiedenislessen. Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen kritisch leert denken en een inclusieve school bent voor alle leerlingen? De volgende voorbeelden kunnen hierbij helpen.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.