Gelijke kansen voor meertalige leerlingen en nieuwkomers
Steeds meer leerlingen in Nederland hebben een migratieachtergrond. Meertalige leerlingen en nieuwkomers hebben soms een leervertraging ten opzichte van hun klasgenoten met een Nederlandse achtergrond. Hoe ga je hiermee om als leraar en waar vind je relevante informatie hierover?

Lesgeven aan meertalige leerlingen en nieuwkomers vraagt soms net om een andere aanpak dan je gewend bent. Met de juiste informatie kun je je hier goed op voorbereiden. Dit artikel biedt een overzicht aan relevante artikelen.
Praktijkvoorbeelden op taalgebied
Er is vaak verschil in taalniveau tussen meertalige leerlingen en nieuwkomers ten opzichte van hun klasgenoten met een Nederlandstalige afkomst. Lezen en schrijven kunnen voor meertalige leerlingen en nieuwkomers bijvoorbeeld lastiger zijn of ze hebben meer moeite met het volgen van de les. Dit kan het leren in de weg staan. Hieronder vind je een selectie aan relevante artikelen, onderverdeeld in praktijkvoorbeelden en onderzoeken.
- In het artikel Effectief klankonderwijs helpt nieuwkomers Nederlands leren als tweede taal lees je hoe NT2-leerlingen Nederlandse klanken leren onderscheiden, uitspreken en koppelen aan letters.
- In de handreiking Ruimte voor nieuwe talenten vind je handige tips om nieuwkomers goed (taal) onderwijs te geven.
- Lang werd gedacht dat het voor de taalontwikkeling van meertalige kinderen het beste was om op school alleen Nederlands te spreken. Dat is een misvatting. Ontdek hoe je thuistaal inzet in de les en welk positief effect dat heeft op leerlingen.
- Met taaldenkgesprekken nodig je leerlingen uit om rijke gesprekken te voeren over uiteenlopende onderwerpen. Deze gesprekken zijn vaak ook een goede manier om meertalige leerlingen of nieuwkomers uit te dagen met taal.
Meer leren over cultuurverschillen
Als je als leraar meer inzicht hebt in verschillende culturen, kun je beter omgaan met cultuurverschillen. Meerdere culturen binnen één klas kunnen een enorme verrijking zijn. Zo zetten leraren op de multiculturele school Wolfert Tweetalig in Rotterdam leraren diversiteit in als verrijking voor geschiedenislessen. Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen kritisch leert denken en een inclusieve school bent voor alle leerlingen? De volgende voorbeelden kunnen hierbij helpen.
- Adviezen over de ondersteuning van nieuwkomersleerlingen in het reguliere vo lees je in de brochure Maatwerk voor Nieuwkomersleerlingen van de VO-raad.
- Praten over heftig nieuws in de klas. Hoe pak je dat aan?
- Multicultureel vakmanschap: hoe ga je om met tegenstellingen in de klas?
Meer weten?
- Heb je in de klas te maken met leerlingen die een trauma hebben opgelopen? Zo geef je traumasensitief onderwijs.
- Ook samen met ouders kun je werken aan taalonderwijs. De Verteltas draagt bij aan de taalontwikkeling van leerlingen en vergroot de ouderbetrokkenheid.
- Dit zegt onderzoek over effectief samenwerken met ouders aan de ontwikkeling van het kind.