Passend arrangeren: regulier en speciaal basisonderwijs bieden samen onderwijs op maat
Talentencampus Venlo biedt onderwijs op maat op een bijzondere manier aan. De school voor regulier en speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs durft over de eigen grenzen heen te kijken. Zo kan een leerling die zijn stamgroep in het reguliere basisonderwijs heeft voor een bepaald vak onderwijs volgen in het speciaal onderwijs én omgekeerd: passend arrangeren. In de video volgen we Timo, een leerling in groep 5 van het regulier onderwijs, die maatwerk krijgt aangeboden voor rekenen.
Elke leerling op Talentencampus Venlo heeft een stamgroep binnen het regulier, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs (clusterscholen). Binnen deze groep heeft elke leerling een eigen leerlijn. Leerlingen als Timo volgen daarnaast een passend arrangement: ze krijgen maatwerk aangeboden voor bepaalde delen van het curriculum. Het passende arrangement wordt ontwikkeld in overleg met ouders en de leraren van het reguliere en het speciaal basisonderwijs.
Passend arrangeren in de praktijk
Hoe ziet zo’n schooldag van Timo er nou uit? Eigenlijk volgt hij alle vakken in zijn stamgroep in het regulier onderwijs. Alleen de rekenles, zowel de instructie als de verwerking, volgt hij in een sbo-groep. Is het tijd voor de rekenles? Dan gaat hij zelfstandig met zijn werkboekjes naar de sbo-groep. Na afloop neemt hij zijn werkboekjes mee terug naar de reguliere klas en werkt vervolgens tijdens het zelfstandig werken aan zijn eigen taken voor rekenen. Zo ziet de leraar van het basisonderwijs ook waar Timo mee bezig is en hoe dit verloopt. Ieder half jaar evalueert de leraar van de stamgroep samen met de intern begeleider de vorderingen. En bekijken ze of Timo weer verder kan met het rekenprogramma in zijn reguliere groep of toch de rekenles in de sbo-groep blijft volgen
Hoe werkt passend arrangeren?
Bij Talentencampus Venlo passen ze passend arrangeren toe in 3 stappen:
Voorbereiding
Verwachtingen helder krijgen is van belang om passend arrangeren te laten slagen. Dat begint met een goede voorbereiding:
- De leraar meldt de leerling aan voor passend arrangeren bij de intern begeleider
- De aanvraag voor een passend arrangement voor het speciaal basisonderwijs wordt voorbereid door de leraar en ondersteund door de intern begeleider
- De intern begeleider van het basisonderwijs en van het sbo bekijken samen welke mogelijkheden ze kunnen bieden
- De leraar van de stamgroep van de leerling wordt erbij betrokken
- De intern begeleider en leraar gaan in gesprek met de ouders
- De leraar bespreekt de aanpak met de leerling
Start van het passend arrangement
- De leerling start in het sbo
- De leraar van sbo heeft overleg met de eigen intern begeleider van het sbo
Periodieke evaluatie
- De leraar evalueert het arrangement na zes weken en geeft een terugkoppeling aan de ouders
- Dan is er een leerlingbespreking met alle betrokkenen
- Tot slot vindt er een evaluatie plaats met de ouders en de leerling om te kijken of hij weer op niveau zit, of dat het arrangement wordt voortgezet
Voordelen van passend arrangeren
Door het toepassen van passend arrangeren blijven leerlingen deel uitmaken van een stamgroep. Hebben ze extra ondersteuning nodig? Dan krijgen ze geen aparte behandeling in hun eigen groep, maar kunnen terecht in een kleine groep met leerlingen van hetzelfde niveau. Ze kunnen daar in een ander tempo leren, krijgen meer uitleg en begeleiding van de leraar en kunnen meer oefenen.
Ervaringen zijn positief
De vader van Timo is enthousiast over het passend arrangement dat zijn zoon volgt. Timo is vrolijker en meer ontspannen is sinds hij het maatwerkprogramma volgt. Hij is zelf als ouder goed op de hoogte is door de diverse overlegmomenten. Timo zegt dat hij het heel fijn vindt om in een kleine groep extra uitleg te krijgen. En de leraren ervaren dat het plezierig is om gebruik te maken van elkaars expertise en leerlingen de beste ondersteuning te bieden door goed samen te werken.
Verder lezen
Wil je meer weten over passend arrangeren of passend onderwijs? Lees dan een van onderstaande artikelen:
- Bij de Hasselbraam in Deurne hebben ze een variant op passend arrangeren: de integratieklas. Lees het artikel Integratie in het primair onderwijs op de Hasselbraam in Deurne
- Lees meer over passend onderwijs op de website van de rijksoverheid in het dossier Passend onderwijs
- Heb je vragen of hulp nodig bij passend onderwijs? Ga dan naar het Steunpunt Passend Onderwijs van de PO-Raad en de VO-raad