praktijk
so

De Nederlandse taal ondersteunen met gebaren

Voor leerlingen die doof, slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben, is het belangrijk dat gesproken taal visueel ondersteund wordt. Op Aurus De Spreekhoorn, school voor leerlingen met taalproblemen, bieden ze gebaren ter ondersteuning van de Nederlandse taal aan. Het is een combinatie van de Nederlandse taal met Gebarentaal. Deze combinatie wordt ook wel Nederlands ondersteund met gebaren (NmG) genoemd. 

  • Embedcode

Gesproken taal is een vluchtig medium. Voor kinderen met een cluster 2-indicatie is het dan ook belangrijk dat gesproken taal ondersteund wordt. Op de Spreekhoorn, een school met vestigingen in Breda en Tilburg, wordt dan ook gewerkt met Nederlands ondersteund met gebaren, afgekort tot NmG.

Nederlands ondersteund met gebaren

NmG is geen gebarentaal, wel maakt het gebruik van de gebaren die daarin worden gebruikt. De taal in de gesproken vorm houdt het hoofdaccent. Het is de bedoeling dat leerlingen NmG na verloop van tijd niet meer nodig hebben.

Waar moet je als leraar op letten?

Leraar Ina van der Logt ziet wel een valkuil: NmG kan helpen bij taalverwerving als de leraar een rijke gevulde vocabulaire aan gebaren heeft. Het is zomaar mogelijk dat de leraar vervalt in het gebruik van bekende en meest toegepaste gebaren, waardoor nieuwe taal en nieuwe thema’s gemeden worden. Gevolg hiervan kan taalverarming zijn, een beperkt taalaanbod ondersteund met gebaren. De NmG-leraar zal de beheerste gebaren blijven toepassen en onderhouden, maar dient beslist de eigen vaardigheid NmG uit te breiden met extra en nieuwe ondersteunende gebaren, om een zo rijk en volledig mogelijk taalaanbod in combinatie met NmG te beheersen en aan te kunnen bieden.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.