Nederlands ondersteund met gebaren

lerarenredactie | bijgewerkt op 03 maart 2014

Gesproken taal is een vluchtig medium. Voor kinderen met een cluster 2-indicatie is het dan ook belangrijk dat gesproken taal ondersteund wordt. Op de Spreekhoorn, een school met vestigingen in Breda en Tilburg, wordt dan ook gewerkt met ‘Nederlands ondersteund met gebaren‘, afgekort tot NmG.

NmG is geen gebarentaal; wel maakt het gebruik van de gebaren die daarin worden gebruikt. De taal in de gesproken vorm houdt het hoofdaccent. Het is de bedoeling dat leerlingen NmG na verloop van tijd niet meer nodig hebben.

Leraar Ina van der Logt ziet wel een valkuil: NmG kan helpen bij taalverwerving als de leraar zich een rijke gevulde vocabulaire aan gebaren eigen maakt. Het is zomaar mogelijk dat de leraar vervalt in het gebruik van bekende en meest toegepaste gebaren, waardoor nieuwe taal en nieuwe thema’s gemeden worden. Gevolg hiervan kan taalverarming zijn, een beperkt taalaanbod ondersteund met gebaren. De NmG-leraar zal de beheerste gebaren blijven toepassen en onderhouden, maar dient beslist de eigen vaardigheid NmG uit te breiden met extra- en nieuwe ondersteunende gebaren, om een zo rijk en volledig mogelijk taalaanbod in combinatie met NmG te beheersen en aan te kunnen bieden.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.