Rekenen in beeld met ffRekenen

lerarenredactie | bijgewerkt op 19 november 2015

De methode van ffRekenen is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Bij deze methode wordt de tekst tot een minimum gereduceerd en zoveel mogelijk beeld als informatiebron gebruikt.

Bij functioneel rekenen gebruiken leerlingen hun rekenvaardigheid in concrete situaties. Die concrete situaties worden vooral omschreven met taal. Maar een talige context doet ook een beroep op taalvaardigheid. Kees Hoogland onderzocht of rekenopgaven met beelden beter gemaakt worden. Zijn onderzoek staat beschreven in het dossier Rekenen in Beeld.

Ruimte voor meerdere leerstijlen

FfRekenen is een rekenmethode waarbij de opgaven met beeld worden weergegeven. Bij Unic in Utrecht wordt de methode met succes ingezet om leerlingen op verschillende manieren te leren rekenen. Ook de leerlingen zelf zijn enthousiast.

De methode is gratis te gebruiken en biedt rekenen tot en met niveau 1F. Voor de niveau’s 2F en 3F is er de methode ffLerenRekenen.

Meer informatie op: www.ffRekenen.nl

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.