praktijk
po

Culturele tradities verbinden leraren en leerlingen

Hoe geef je levensbeschouwelijke vorming aan leerlingen met een verschillende religieuze of migratieachtergrond? Hoe kun je samen een feest vieren dat niet bij je eigen traditie past, zoals het suikerfeest of carnaval? Op obs De Ravenstein zoeken leraren vooral de raakvlakken tussen verschillende culturen en tradities. Dat leidt tot begrip en goede gesprekken over levensvragen, zowel voor leraren en leerlingen.

  • Embedcode

Leerlingen op de openbare Archipelschool De Ravenstein in Vlissingen hebben een verschillend geloof of een andere culturele achtergrond. Leraar Lyan Telussa besteedt bij haar lessen levensbeschouwelijke vorming veel aandacht aan religieuze feesten en tradities uit al die culturen om de verschillen en overeenkomsten uit te leggen, bijvoorbeeld wat de betekenis is van vasten in het christelijk en het islamitisch geloof. Het is vooral een vertrekpunt voor een gesprek met de leerlingen over levensvragen, zo vertelt zij in de video.

Ouders betrekken bij feest en tradities

Leraren bespreken in het team hoe zij aandacht besteden aan de verschillende culturen in de school en hoe zij met elkaar feestelijke tradities kunnen vieren. Daarbij leren ze zelf ook veel nieuws over andere culturen. Belangrijk is om ouders goed te betrekken; dat doet de school met nieuwsbrieven of een koffieochtend. De inbreng van ouders wordt serieus genomen en zij doen daardoor graag mee aan gezamenlijke vieringen.

Samen de essentie van een feest beleven

Bij feesten is het leuk om kinderen bij wie het niet bij de traditie hoort, toch de essentie van het feest te mee te geven en het samen te beleven. Zo gaat het bij carnaval om het plezier je te verkleden en een ander persoon te spelen. Het is van oorsprong een feest dat wordt gevierd om de winter te verjagen. In de video is te zien hoe de kinderen dat samen vieren. 

  • Embedcode

Meer lezen?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Mens & maatschappij


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.