Beter bewegen door leerlingvolgsysteem bewegingsonderwijs
Scholen hebben een belangrijke rol om kinderen goed te leren bewegen. Als leraar wil je natuurlijk weten hoe je de ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en stimuleren. Een leerlingvolgsysteem voor het bewegingsonderwijs helpt daarbij, vindt Stephan van Aalderen, gymleraar op ‘t Koggeschip.
Vaak zijn de verschillen in motorische vaardigheid groot tussen leerlingen in een klas. Door systematisch te observeren en een leerlingvolgsysteem te gebruiken kun je de niveaus snel in beeld brengen. Met het leerlingvolgsysteem Bewegen en spelen bijvoorbeeld kun je kinderen van 2 tot en met 16 jaar observeren en registreren. Zo zijn oog-handcoördinatie en hinkelen belangrijke vaardigheden, vertelt Wim van Gelder, ontwikkelaar van dit leerlingvolgsysteem.
Extra zorg of uitdaging bieden
In de video is te zien hoe Stephan van Aalderen, gymleraar op basisschool ’t Koggeschip in Amsterdam werkt met het leerlingvolgsysteem. Het kost hem niet veel tijd en hij kan zo beter extra zorg of uitdaging bieden, maar ook evenwichtiger groepjes samenstellen voor een spel omdat hij de vaardigheden van de leerlingen goed kent. Zo hebben alle leerlingen er plezier in.
Meer weten
- Geïnteresseerd in de stand van zaken van het bewegingsonderwijs op de basisscholen? Lees het Peilingsonderzoek Bewegingsonderwijs (2016) van de Onderwijsinspectie. Hieruit blijkt dat eenderde van de basisscholen een leerlingvolgsysteem gebruikt.
- Er zijn meer leerlingvolgsystemen voor bewegingsonderwijs. Bekijk de Keuzewijzer en Kennisbank volgen en testen voor beter bewegen van het KVLO
- Lees Gym en ict: logischer dan je denkt? over de inzet van ict in de gymles
Ton de Ruijter | 11 mei 2011
Stephan en Wim, Goed filmpje met duidelijke, practische uitleg van nut en noodzaak leerlingvolgsysteem. Ook de informatie ten aanzien van de uitvoering en het tijdsaspect is duidelijk. Kortom geslaagd filmpje, Ton de Ruijter, ALO Amsterdam