Leraar24 logo
Beter bewegen door leerlingvolgsysteem bewegingsonderwijs
praktijk
po
vo

Beter bewegen door leerlingvolgsysteem bewegingsonderwijs

Scholen hebben een belangrijke rol om kinderen goed te leren bewegen. Als leraar wil je natuurlijk weten hoe je de ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en stimuleren. Een leerlingvolgsysteem voor het bewegingsonderwijs helpt daarbij, vindt Stephan van Aalderen, gymleraar op ‘t Koggeschip.

  • Embedcode

Vaak zijn de verschillen in motorische vaardigheid groot tussen leerlingen in een klas. Door systematisch te observeren en een leerlingvolgsysteem te gebruiken kun je de niveaus snel in beeld brengen. Met het leerlingvolgsysteem Bewegen en spelen bijvoorbeeld kun je kinderen van 2 tot en met 16 jaar observeren en registreren. Zo zijn oog-handcoördinatie en hinkelen belangrijke vaardigheden, vertelt Wim van Gelder, ontwikkelaar van dit leerlingvolgsysteem.

Extra zorg of uitdaging bieden

In de video is te zien hoe Stephan van Aalderen, gymleraar op basisschool ’t Koggeschip in Amsterdam werkt met het leerlingvolgsysteem. Het kost hem niet veel tijd en hij kan zo beter extra zorg of uitdaging bieden, maar ook evenwichtiger groepjes samenstellen voor een spel omdat hij de vaardigheden van de leerlingen goed kent. Zo hebben alle leerlingen er plezier in.

Meer weten

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Toetsen & beoordelen


Ton de Ruijter | 11 mei 2011

Stephan en Wim, Goed filmpje met duidelijke, practische uitleg van nut en noodzaak leerlingvolgsysteem. Ook de informatie ten aanzien van de uitvoering en het tijdsaspect is duidelijk. Kortom geslaagd filmpje, Ton de Ruijter, ALO Amsterdam

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen