praktijk
so

Maatwerk door combinatie van directe instructie met zelfstandig werken

Op het eerste gezicht lijkt het combineren van een directe instructiemodel als ADI met het GIP-model niet logisch. Bij ADI is er veel interactie tussen leraar en leerling en het GIP-model gaat juist uit van het bevorderen van zelfstandig werken. Toch blijkt dit in de praktijk goed samen te gaan en veel voordelen te bieden. Op de Gerhardschool, een cluster 4-school in Amsterdam, ontwikkelden leraren een eigen, gecombineerd ADI-GIP-model.

  • Embedcode

ADI staat voor Activerende Directe Instructie. Net als bij andere directe instructiemodellen legt een leraar bij ADI de stof uit en doet het voor, waarna leerlingen de kans krijgen samen met de leraar en elkaar te oefenen. De leraar controleert daarbij steeds of leerlingen de stof begrijpen en geeft waar nodig feedback. Directe instructie blijkt zeker voor leerlingen met leerachterstanden een effectieve didactiek. GIP staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen en bevordert het zelfstandig werken van leerlingen. Op de Gerhardschool combineren leraren elementen van ADI met GIP in de opbouw van een les.

Het ADI-GIP model in de praktijk

Een les op de Gerhardschool begint met een korte uitleg. De beste leerlingen uit een groep, de zogeheten Talentleerlingen gaan daarna zelfstandig aan de slag. De Basis-leerlingen gaan vervolgens samen met de leraar oefenen en daarna ook zelfstandig aan de slag. De Intensief-leerlingen, die extra aandacht nodig hebben, gaan met de leraar aan de instructietafel zitten voor intensievere begeleiding. Hierna werkt de hele groep zelfstandig. Ze gebruiken daarbij de stoplichtmethode. Is het rood? Dan mag je niet praten en moet je stil werken. Oranje? Dan mag je overleggen met je maatje. Groen? Dan mag je ook vragen stellen aan de leraar.

Voordelen van het ADI-GIP model

Op de Gerhardschool beginnen ze al vanaf groep 1 met het ADI-GIP-model. Hierdoor leren leerlingen van jongs af aan wat bijvoorbeeld de kleuren van het stoplicht inhouden. Zo hoeven ze er in latere groepen niet aan te wennen. De leraren van de Gerhardschool zien veel voordelen in het combineren van directe instructie met zelfstandig werken:

  • Leerlingen worden niet meer aan hun lot overgelaten of juist te veel aan het handje meegenomen
  • Ze leren goed omgaan met uitgestelde aandacht en verwachten niet direct hulp als ze ergens op vastlopen
  • Doordat leerlingen er met zijn tweeën vaak al uitkomen, hebben ze steeds minder vaak vragen voor de leraar en leren ze samenwerken

Alles bij elkaar heeft dit als resultaat dat leerlingen steeds minder extra ondersteuning in de klas nodig hebben. Zij ontwikkelen zich in het ‘leren leren’ en worden daardoor meer eigenaar van hun leerproces.

Verder lezen

Wil je verder verdiepen in directe instructie of zelfstandig werken? Lees dan een van onderstaande artikelen:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Instructie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.