praktijk
po

Met ClassDojo een goed pedagogisch klimaat creëren

Classdojo is een digitale tool waarmee leraren bewust kunnen werken aan een positief klimaat in de klas. Met deze tool moedig je positief gedrag aan door het geven van online punten. Je kunt leerlingen belonen voor bijvoorbeeld goed samenwerken of een goede luisterhouding. Maar ook samen delen en zelfstandig werken kun je extra stimuleren door het geven van punten aan leerlingen. Gaby Buitelaar-Vergeer vertelt in deze video hoe zij het online beloningssysteem inzet tijdens haar lessen.

  • Embedcode

Het concept van ClassDojo is eenvoudig. Alle leerlingen hebben een eigen pictogram en ze kunnen punten verdienen met positief gedrag. Met de klas spreek je af wanneer de leerlingen een punt en dus een virtuele beloning kunnen scoren. Leerlingen zien het punt dat ze krijgen als beloning of compliment voor het positieve gedrag waardoor ze zich trots voelen. Het fijne is dat je snel, makkelijk en zichtbaar feedback kunt geven. Hoe eenvoudig het ook klinkt, het werkt aldus Gaby Buitelaar-Vergeer van basisschool Breedeweg.

Starten met ClassDojo is eenvoudig. De leraar maakt een account aan en kunnen daarna beloningen uitdelen door op het digibord te klikken of via de speciale ClassDojo-app.

Nog meer met ClassDojo

Via de tool geven leraren feedback en complimenten, maar er zijn meer mogelijkheden:

  • Leerlingen kunnen hun eigen pictogram veranderen.
  • Leraren kunnen weekoverzichten maken.
  • Samen met de klas kan de leraar (pedagogische) doelen stellen en deze kan de leraar vervolgens aanmaken in de tool.
  • Leerlingen kunnen een rol krijgen bij het toekennen van de punten.
  • Leraren kunnen ook kiezen voor negatieve gedragingen (en dus minpunten).

Communiceren met ouders

ClassDojo biedt de mogelijkheid ouders te betrekken bij het beloningssysteem. Ouders kunnen een account krijgen en door hierin in te loggen communiceren met school en inzage krijgen in de punten van hun kind. Zo blijven ouders op de hoogte van de ontwikkeling van hun kind en het pedagogisch klimaat van de klas. ClassDojo maakt het voor ouders makkelijk om ook thuis aan te sluiten bij de doelen die op school gesteld zijn.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Klassenmanagement



W van 't KLooster | 15 maart 2018

Het systeem maakt kinderen inderdaad afhankelijk van goed- of afkeuring. Het wordt een soort spel. De directe terugkoppeling is volgens mij ook niet goed. Ik merk dat leerlingen direct antwoord op hun vraag willen of direct aandacht willen. Dat is iets wat hun mobieltje ook biedt. Dat is onwenselijk in het onderwijs.
Bovendien: wat is dat voor organisatie achte ClassDojo? Heb er ooit mee gewerkt (maar vond het niet geschikt voor leerlingen in de 2e van het VO) en kwam tot de ontdekking dat de gegevens niet kunnen worden gewist. Aangemaakte klassen kunnen alleen inactief gemaakt worden (tenminste: toen ik het gebruikte). En dat is zeer onwenselijk.


Frans Loos | 31 december 2017

Classdojo vind ik een fantastisch systeem om leerlingen in beeldtaal te leren denken. Ze zien direct hun vorderingen, positieve aandachtspunten en ook als ze nog vaardigheden moeten bijwerken. Ik gebruik dit systeem nu ruim 1 jaar en ben er zeer tevreden over.


Ans Ramaut | 13 september 2016

Wij werken op willemwijs.nl ( fulltime HB ) met Classdojo en kinderen vinden het geweldig, gamification in het onderwijs zorgt voor weer wat meer school- en leermotivatie. Het geeft hen inzicht in hun gedrag, je kiest zelf de positieve en de aandachtspunten, je kan ook alleen werken met positieve doelen. Ik laat kinderen zelf vertellen wie en waarvoor je een aandachtspunt of punt verdient, dat geeft ze zelfverantwoordlijkheid maar laat ze ook toe te ( durven ) kijken naar zaken die nog aandacht behoeven. Ook is classdojo met de student stories een aanknooppunt om als ouder met je kind in gesprek te gaan over leren en gedrag. Classdojo laat ouders en leerkrachten ook toe positieve growth mindset feedback te geven op de werkjes die kinderen posten op hun student story bord. De filmpjes over mindset zitten in het systeem. Al bij al een aanrader !


D. G. Brinksma | 13 september 2016

Ik vind dit helemaal niks! Leerlingen afhankelijk maken van goed- of afkeuring van hun gedrag door leerkrachten! Vreselijk.. Geef hen zelf de verantwoordelijkheid middels eigen doelstellingen en zelfevaluatie.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.