Uitgaan van kwaliteiten van kinderen met kernreflectie
praktijk
po

Uitgaan van kwaliteiten van kinderen met kernreflectie

Kernreflectie gaat uit van de kernkwaliteiten van mensen. Dit zijn kwaliteiten die van binnenuit komen. Het idee hierachter is dat leren en werken makkelijker gaat als je uitgaat van kernkwaliteiten, zowel bij jezelf als bij anderen. Kernreflectie leert je om je eigen kernkwaliteiten te benoemen, maar ook om ze te zien bij een klasgenoot of collega.

  • Deze video kan worden embed

Ieder mens beschikt over kernkwaliteiten. Je kunt ze ontwikkelen door ze positief te benaderen. Voordat je kernkwaliteiten goed kunt inzetten, moet je weten wat jouw kernkwaliteiten zijn. Met kernreflectie en het benoemen van kernkwaliteiten kun je het zelfbewustzijn van kinderen vergroten, zodat ze vanuit intrinsieke motivatie kunnen leren. 

Het UI-model van Korthagen

Als reflectie doorgaat tot de kern van iemands persoonlijkheid, spreken we over kernreflectie. Om tot die kern te komen wordt gebruik gemaakt van het UI-model van Korthagen. Dit model laat de steeds diepere lagen van een mens zien. Aan de buitenkant zit het gedrag, dat een ander ook ziet. Daarna komen de eigen competenties en overtuigingen. Wanneer je een stap verder naar binnen gaat, kom je bij de identiteit. Helemaal binnenin zit de laag van betrokkenheid. Daar zitten de diepste waarden, idealen en missie. Wanneer je vanuit je diepste kern werkt, ga je sneller, diepgaander en gemotiveerder leren. Je raakt in een flow. 

Kernreflectie inzetten

De kernreflectiebenadering bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Kernfeedback geven
  • Liften: nadenken over denken, willen, voelen en doen
  • Idealen verwoorden
  • Eigen overtuigingen onderzoeken

In de onderstaande video zie je wat de begrippen betekenen, welk doel ze hebben en welke vorm ze krijgen in de klas. Ook is te zien hoe leerlingen en leraren kernreflectiebegrippen inzetten in de onderlinge communicatie. 

  • Deze video kan worden embed

Het effect van positieve benadering

Kernkwaliteiten werken door in de gehele schoolorganisatie. Ze zijn bijvoorbeeld belangrijk in de omgang tussen leraren, leerlingen en schoolleiders. Mensen benaderen elkaar op hun sterke punten wat een positief gevoel geeft en waardoor het contact beter wordt. 

In de onderstaande video vertellen leraren, leerlingen en ouders hoe zij de methodiek ervaren en welk effect de positieve benadering heeft. Ook laten ze zien hoe de methode is geïmplementeerd in de onderwijspraktijk en wat dit betekent voor de vaardigheden van de leraren.

  • Deze video kan worden embed

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.