Met rekengesprek snel probleem en oplossing in kaart
Het rekengesprek is een praktische gesprekstool waarmee je rekenproblemen kunt analyseren met leerlingen en snel tot de kern van het probleem én de oplossing kunt komen. Wiskundeleraar Hendrik Jan Timmerije laat zien hoe zo’n gesprek verloopt. Lees meer over deze methodiek.
Sommige leerlingen worstelen met rekenen, maar het kan best lastig zijn om te ontdekken wat ze precies lastig vinden. Om rekenproblemen snel in kaart te brengen, ontwikkelde rekenexpert en onderwijsadviseur Henk Logtenberg een protocol voor een goed rekengesprek. Het gesprek duurt ongeveer tien minuten en je kunt het op alle onderwijsniveaus inzetten. Door een actief gesprek met leerlingen te voeren, kun je hen beter maatwerk bieden, vertelt hij in de video.
Stappen in het rekengesprek
Het rekengesprek kun je voeren met behulp van aantal kaarten, waarmee je snel inzicht krijgt waar leerlingen vastlopen. Een overzicht van de kaarten:
Cirkelkaart
Deze kaart maakt duidelijk om welk domein het gaat, zoals verhoudingen, meten of breuken. Ook bepaal je hiermee het niveau en in welke fase van de rekenkundige ontwikkeling de leerling zit (bijvoorbeeld begripsvorming, vlot leren rekenen of toepassen).
Werkkaart
Deze kaart geeft inzicht waar het mis gaat. Ligt het aan de aanpak, de bewerking of bij de reflectie?
IJsbergkaart
hiermee bepaal je op welk handelingsniveau de leerling werkt.
Schaalkaart
Hoe schaalt de leerling zijn werk in? Welk cijfer geeft de leerling zichzelf en welk doel wil hij bereiken? Plus: wat is daarvoor nodig?
Quick reference kaart
Op deze kaart staan extra aandachtspunten over rekenen en leerlingkenmerken, zoals taal, manier van leren, getalontwikkeling, motivatie en vormen van rekenen.
Geen leerling missen
Leraar Hendrik Jan Timmerije, leraar op het Stedelijk Lyceum College Zuid in Enschede, vindt dat je met deze aanpak geen leerling mist. Het geeft je de kans om tijdig rekenproblemen te voorkomen. Belangrijke voorwaarden bij het voeren van een rekengesprek zijn: goed klassenmanagement en enige oefening met de systematiek.
Meer weten?
- Lees Differentiëren bij rekenen in het mbo.
- Lees bij SLO in over het reken(werk)gesprek; Veilig oversteken bij geringe rekenproblemen.
- Bij NRO is meer te lezen over het voeren van rekengesprekken en hoe je het handelings- en drieslagmodel inzet.
- Op de website van de MBO Raad staat een Handreiking over Het rekengesprek voor Entree-studenten (pdf).