praktijk
po
vo
mbo

Met rekengesprek snel probleem en oplossing in kaart

Het rekengesprek is een praktische gesprekstool waarmee je rekenproblemen kunt analyseren met leerlingen en snel tot de kern van het probleem én de oplossing kunt komen. Wiskundeleraar Hendrik Jan Timmerije laat zien hoe zo’n gesprek verloopt. Lees meer over deze methodiek.

  • Embedcode

Sommige leerlingen worstelen met rekenen, maar het kan best lastig zijn om precies de vinger op de zere plek te leggen. Om snel de rekenproblemen in kaart te brengen ontwikkelde rekenexpert en onderwijsadviseur Henk Logtenberg een protocol voor een goed rekengesprek. Het gesprek duurt ongeveer 10 minuten en je kunt het op alle onderwijsniveaus inzetten. Door een actief gesprek met leerlingen, kun je hen beter maatwerk bieden, vertelt hij in de video. 

Stappen in het rekengesprek

Het rekengesprek bestaat uit een aantal kaarten waarmee je snel inzicht krijgt waar leerlingen in vastlopen:

  • Cirkelkaart: deze maakt duidelijk om welk domein het gaat, bijvoorbeeld verhoudingen, meten of breuken. Ook bepaal je het niveau en in welke fase van de rekenkundige ontwikkeling de leerling zit, zoals begripsvorming, vlot leren rekenen of toepassen. 
  • Werkkaart: deze kaart geeft inzicht waar het mis gaat. Ligt het aan de aanpak, bewerking of reflectie?
  • IJsbergkaart: hiermee bepaal je op welk handelingsniveau de leerling werkt
  • Schaalkaart: hoe schaalt de leerling zijn werk in? Welk cijfer geeft de leerling zichzelf en welk doel wil hij bereiken? En wat is daarbij nodig.
  • Quick reference kaart: hierop staan extra aandachtspunten over rekenen en leerlingenkenmerken, zoals taal, manier van leren, getalontwikkeling, motivatie en vormen van rekenen.

Geen leerling missen

Leraar Hendrik Jan Timmerije, leraar op het Stedelijk Lyceum College Zuid in Enschede, vindt dat je met deze aanpak geen leerling mist en je er op tijd bij kunt zijn om een rekenprobleem te voorkomen. Het vraagt wel een goed klassenmanagement en enige oefening met de systematiek. 

Meer weten?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Rekenen & wiskunde



Marjon | 16 mei 2013

IGDI model in VO. In mijn optiek geen overbodige luxe. BaO werkt met drie niveaus van instructie in een groep en met mogelijke aanpassing in de leerstof. Zou in VO mogelijk veel opleveren. VO kom eens een kijkje nemen in BaO!

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.