praktijk
po

Maak met getalkaartjes een actieve rekenactiviteit voor groep 3-4

In dit artikel zie je hoe je met getalkaartjes de reguliere rekenlessen verrijkt. Met getalkaartjes tot en met 20 kan de leraar bijvoorbeeld een rekenbingo, sommendictee of een spelletje met de telrij aanbieden. Deze leuke, gevarieerde oefeningen kosten weinig voorbereiding of nakijkwerk. De leerling wordt actief betrokken bij de les, is gemotiveerd en wordt uitgedaagd om zich wiskundig te ontwikkelen.

Rekenbingo

Sjoerd Kivit, leraar groep 4 van basisschool ’t Palet in Den Bosch, gebruikt de getalkaartjes voor een rekenbingo. Dit levert een leuke en eenvoudige rekenles op. Bekijk de video om te weten op welke manieren je een rekenbingo aanpakt. Ook zie je een voorbeeld van een rekenbingo in groep 8.

  • Embedcode

Structuur aanbrengen in de telrij

Logisch structuur aan kunnen brengen in de telrij is cruciaal voor de wiskundige ontwikkeling van leerlingen. In groep 3 en 4 op basisschool ’t Schrijverke oefenen leerlingen het ordenen en structureren van de telrij spelenderwijs met getalkaartjes. Bekijk de video als je wilt zien hoe dit in zijn werk gaat. 

  • Embedcode

Sommendictee

Het sommendictee is in veel klassen een manier om vlot leren rekenen te oefenen. Dit reguliere sommendictee – antwoorden op sommen opschrijven die de leraar zegt – zorgt niet vaak voor enthousiasme bij leerlingen. Maar het kan anders. In deze video is te zien hoe op de Paus Johannes School in Den Bosch getalkaartjes het sommendictee actiever maken. 

  • Embedcode

Passend Reken- en Wiskunde onderwijs

De getalkaartjes zijn geproduceerd door Parwo (Passend Reken- en Wiskunde onderwijs). Parwo ontwikkelde deze ‘getalkaartjes tot 20’ om de reguliere rekenlessen te verrijken. 

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Rekenen & wiskunde


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.