praktijk
po

Spelenderwijs de tafels oefenen

Als leraar in het basisonderwijs moet je soms creatief zijn om leerlingen te helpen lastige tafelsommen te onthouden. Zeker als je wilt dat leerlingen dat zij zonder erover na te hoeven denken in één keer het goede antwoord geven. Met deze tips ben je goed op weg.

In dit artikel zie je drie voorbeelden van het spelenderwijs oefenen van tafels. Er wordt geoefend met een rap, verschillende spellen en met ‘broekzaksommen’. 

Tafels rappen

Op basisschool de Klaverweide in Almere heeft een aantal leerlingen moeite met de tafels leren en automatiseren. Leraar Arno Bogers legt in onderstaande video uit hoe hij door het maken van een rap de tafels oefent met leerlingen. Dat blijkt goed te werken voor hen, zeker voor de muzikaal geïnteresseerde leerlingen. De leraar gaat met deze aanpak uit van de principes van meervoudige intelligentie

  • Embedcode

Lastige tafelsommen oefenen met een spel

Sommige tafelsommen zijn voor veel leerlingen lastig. Zo wordt de tafel van 7 en 8 vaak moeilijk gevonden. Sjaak van Moorsel, leraar van groep 5-6-7 op OBS de Uilenspiegel in Boekel, heeft verschillende methodes om de leerlingen lastige tafels te laten onthouden. Zo neemt hij een tafeldictee af en laat hij leerlingen met een quiz, een tafelbingo en het spel Weekend Miljonairs de sommen oefenen.

  • Embedcode

De tafels oefenen met broekzakbriefjes

Leraar Cathe Notten legt in onderstaande video uit hoe zij een leerling in groep 6 van basisschool De Uilenspiegel in Boekel helpt met tafels leren. Bij het oefenen met de leraar blijkt al snel welke sommen een leerling direct weet en bij welke hij diep moet nadenken. Om de leerling te helpen bedacht Notten een trucje dat heel goed werkt bij deze leerling.

Er wordt een tafelsom uitgekozen die de leerling nog moeilijk vindt. De leraar schrijft de getallen op drie papiertjes en de leerling stopt die in zijn broekzakken. Bij de som 8 x 7=56 komen de getallen 8 en 7 in de voorzakken en het getal 56 in een van de achterzakken. Nu kan er speels geoefend worden: de leerling wijst of tikt de getallen 8 en 7 aan, en geeft vervolgens een klap op de uitkomst (op zijn billen). Zo onthoudt hij het beter. Bekijk de video om te weten hoe deze oefening werkt. 

  • Embedcode

Meer weten over spelenderwijs oefenen met tafelsommen?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Rekenen & wiskunde



Tina | 10 januari 2016

Er staat een fout in de uitgewerkte opgaven. Bij 2:48 zie je dat er bij zowel 10x8 het antwoord 80 is ingevuld. Als bij 9x8. Dat is slordig meester!


eenjuf | 25 december 2015

een product is in rekentermen het resultaat van een keersom. een opgave blijft dan nog steeds de beste term.


Marianne | 19 oktober 2015

Als je het dan echt goed wilt doen, noem je het een product en ook geen opgave.


Arjo Osinga | 18 februari 2012

Prima manier van Sjaak Ik heb echter één bezwaar. Hij spreekt altijd over "sommen". dat is niet juist. dat kom je jammer genoeg telkens tegen in het basisonderwijs, omdat het een nogal Alpha rerichte opleiding is. Echter: De som is het resultaat van een optelling. Beter is om te spreken over "opgave"

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.