Vakoverstijgend leren in een CSI-project
praktijk
po vo

Vakoverstijgend leren in een CSI-project

Het populaire tv-programma Crime Scene Investigation (CSI) spreekt tot de verbeelding. Forensische experts lossen iedere aflevering een misdaad op door te onderzoeken, deduceren en verschillende technieken in te zetten. Een leuke manier om een multidisciplinair project op te zetten, vinden leraren van scholengemeenschap Reggesteyn in Nijverdal. Aan het CSI-project op hun school mogen ook leerlingen van de basisschool meedoen.

  • Embedcode

Bijzonder aan dit project is dat getalenteerde leerlingen uit de bovenbouw van de nabijgelegen basisschool die meer uitdaging nodig hebben, ook mogen meedoen aan het project. Zo kunnen zij de sfeer op scholengemeenschap Reggestein in Nijverdal al een beetje proeven en worden zij uitgedaagd op onderstaande doelen. 

Meervoudige doelen in CSI-project

De leraren combineren verschillende vakken in dit project, zoals biologie, scheikunde en wiskunde. Ook zijn er gastsprekers, bijvoorbeeld van het NFI (Nederlands Forensisch Instituut). Leerlingen gaan vervolgens aan de slag om de dader te vinden van het misdrijf dat de leraren in scene hebben gezet. Leerlingen werken samen aan verschillende experimenten, ze onderzoeken bloedmonsters, leren over dna-onderzoek en meten voetafdrukken op. 

De leraren hebben naast onderzoeksdoelen ook andere doelen voor het project geformuleerd:

  • Leerlingen iets extra’s bieden
  • Vaardigheden oefenen, zoals leren leren, doorzetten en omgaan met tegenslag
  • Contact leggen en samenwerken met andere leerlingen

Ook een CSI-project opzetten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.