Leraar24 logo
Tips om de musical van groep 8 te organiseren
praktijk
po

Tips om de musical van groep 8 te organiseren

Op bijna elke school maakt groep 8 een musical om op een mooie manier afscheid te nemen van de basisschool. Heel leuk, maar ook een behoorlijke uitdaging. Want een musical produceren is toch iets anders dan voor de klas staan. Musicalproducent Bart Peters heeft een aantal handige tips.

  • Embedcode

Voor leraar Femke Bosmans hoort de eindmusical er echt bij: ‘Ik vind het iets romantisch hebben, die spanning. En de kinderen die door de coulissen gluren om te zien waar papa en mama zitten.’

Musical is belangrijk én leerzaam

Het is niet alleen romantisch en dé mijlpaal van groep 8. Het maken van een musical is ook hartstikke leerzaam. Groep 8-leraar Mariska Aalders van de Nassauschool in Hilversum vertelt dat je heel veel vakken kunt integreren in de voorbereiding van de musical, omdat de leerlingen zo divers bezig zijn. Denk aan discussiëren, liedjes schrijven, uitnodigingen maken, dansjes oefenen en decor maken. De insteek is dat het vooral een feestje moet zijn voor de leerlingen, dus de musical zelf is meestal een blijspel of een klucht met humor en spanning.

Tips voor het maken van een musical

Het produceren en repeteren van de groep 8-musical verloopt niet altijd even vlot, maar een goede voorbereiding kan een hoop stress voorkomen. Maak daarom gebruik van onderstaande tips om als leraar toch met plezier aan een musical werken.

Audities en rollen verdelen

Zorg dat leerlingen zelf invloed hebben op de verdeling van rollen en zich comfortabel voelen bij het doen van auditie.

  • Laat de leerlingen zelf een top drie van rollen opgeven en bepaal samen met de klas wie het meest geschikt is voor welke rol.
  • Overweeg om video-audities te houden. Laat kinderen thuis – eventueel met familie – een filmpje opnemen. 

Oefenen

Praat regelmatig over de musical in de klas, over de gang van zaken en de planning. Het is belangrijk dat het oefenen in een veilige sfeer gebeurt. Schenk hier veel aandacht aan. 

  • Luister de liedjes die je wilt gebruiken voor de musical op cd. Laat de leerlingen eerst met de tekst meezingen. Ga pas over naar de muziekband als ze de tekst onder de knie hebben.
  • Doe bij het oefenen zelf dingen voor. Zo weten leerlingen wat je bedoelt en kunnen ze het nadoen. 
  • Wissel de liedjes regelmatig af, zodat leerlingen alle liedjes even goed kennen.
  • Leg aan je leerlingen uit dat acteren overdrijven is en laat ze duidelijk articuleren.
  • Zorg voor stilte achter de schermen en voor een goede luisterhouding tijdens het oefenen.

Organisatie

Begin tijdig en maak een goede planning. Wanneer ga je welke scènes repeteren? Welke kleding en attributen heb je nodig? Wanneer ga je de doorloop oefenen? Doe je dit meteen met kleding en attributen? Denk daarnaast ook aan het volgende:

  • Regel iemand voor het licht en geluid.
  • Zorg dat er een ouder of professional is die de musical filmt.
  • Help leerlingen structureren. Geef bijvoorbeeld iedere leerling een eigen bak voor hun spullen voor de musical.

Meer weten?

  • Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder vertelt in zes video’s over de verborgen kracht van de eindmusical in groep 8 en geeft tips.
  • Petra van Belle maakte een mooi lijstje met tips en ideeën voor het opvoeren van de musical in de coronatijd. Van het maken van een lipdub tot het opvoering via livestream en van het opnemen van een film tot tips voor cameragebruik.
  • Op het YouTube kanaal van de Benny Vreden Academy staan veel video’s met acteer- en repeteertips.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Kunst & cultuur

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Leraar24 is een samenwerking tussen