Draagvlak creëren als Onderwijspionier

lerarenredactie | bijgewerkt op 01 maart 2016

Petra Holstein is in 2015-2016 een van de Onderwijspioniers in het mbo. Zelf is zij natuurlijk enthousiast over haar project en ze weet precies wat ze wil bereiken. Maar hoe maak je collega’s ook enthousiast en krijg je draagvlak binnen je team?

Petra werkt bij het Drenthe College en geeft ICT- en rekenlessen aan studenten van de opleiding beveiliging, niveau 2. ICT sluit in het entreeonderwijs niet aan bij de studenten. Deels ligt dat aan het lesmateriaal maar soms wordt het te moeilijk gebracht. Petra merkte dat ze deze  jongeren via online opdrachten beter kan aanspreken en dat ze dan meer leren. Dit idee heeft zij via de Onderwijspioniers verder uitgewerkt, onder de titel ICT werkt!, met simpele opdrachten via apps voor mobiele telefoons.

Als je Onderwijspionier bent is het van belang dat je ook collega’s meekrijgt. Dat betekent investeren in het creëren van draagvlak en vooral veel informatie geven en laten zien waar je mee bezig bent. Zo kunnen collega’s zien wat mogelijk is en ervaren dat anders werken niet altijd een taakverzwaring is. Petra geeft tips in o.a. de teamvergadering en via haar eigen blog en probeert zo collega’s te motiveren. Dat werkt soms goed , maar soms moet ze haar verwachtingen bijstellen. Uiteindelijk zou Petra graag bereiken dat haar collega’s de vele mogelijkheden zien zodat de drempel om ICT te gebruiken verlaagd wordt.

Het idee van het mobieltjeshotel is uitgebreid beschreven in Petra’s eigen blog. Op dit blog ook tips en informatie over andere ideeën van Petra, zoals Quizizz waarmee in de video wordt gewerkt. Informatie over Kahoot vindt u hier.

Inmiddels is het programma van Onderwijspioniers opgevolgd door het LerarenOntwikkelFonds (LOF).

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.