praktijk
mbo

Docentstage in de beroepspraktijk verrijkt je les

Steeds meer mbo-leraren lopen stage bij een bedrijf, binnen of buiten het vak waarin ze lesgeven. Zo blijven ze bij met de ontwikkelingen in de sector, zoals nieuwe materialen en technieken, en het beroep waarvoor ze studenten opleiden. Zo liep Cora Timmerman, die Engels geeft op het Albeda College in Rotterdam, mee in een grote drogisterij om te ervaren wat haar leerlingen meemaken tijdens hun stageperiode.

  • Embedcode

Het Albeda College in Rotterdam koppelt docentstages aan professionaliseringsdoelen van leraren als onderdeel van HR-beleid. De instelling heeft kenmerken van goede docentstages benoemd en heeft een kwalificatie-framework ontwikkeld voor leraren en beroepskennis in relatie tot de branche en het beroep. Precieze leerdoelen van de stage benoemen en dat leraren de nieuwe kennis toepassen in de lessen, vindt het Albeda College belangrijk. Zij onderscheiden vier types stages:

  • verkennend
  • update
  • verdiepend
  • onderzoekend

Stage maakt je een betere leraar

In de video vertelt Cora Timmerman over de verkennende stage die ze liep. Het helpt haar om met haar studenten een beroepsgerichte houding te oefenen, in dit geval om goed om te gaan met klanten in een winkel. Je houdt meer feeling met de beroepstak, zoals nieuwe technieken of producten, vertelt Patrick Kwist die Horecalessen verzorgt.

Meer weten?

Lees het rapport Docentstages in het mbo (pdf) dat het Kohnstamm Instituut in opdracht van de MBO-raad uitvoerde in 2017. Hierin lees je meer voorbeelden van docentstages in het mbo, met aanbevelingen voor leraren hoe ze het geleerde in de praktijk kunnen brengen.

Onderwerpen

Stage


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.