Spelenderwijs de tafels oefenen
praktijk
po

Spelenderwijs de tafels oefenen

Uit het hoofd leren van tafels is belangrijk, maar leerlingen vinden dit vaak saai. Als leraar moet je daarom soms creatief zijn om leerlingen lastige tafelsommen te helpen onthouden. Zeker als je wilt dat leerlingen in één keer, zonder erover na te hoeven denken, het goede antwoord geven. Met deze tips ben je goed op weg en oefenen leerlingen op speelse wijze het automatiseren van tafels.

Een leerling leert rekenen met een telraam

In dit artikel zie je vier voorbeelden van het spelenderwijs oefenen van tafels. Er wordt geoefend met een rap, diverse spellen, instructievideo’s en met ‘broekzaksommen’. 

Tafels rappen

Op basisschool de Klaverweide in Almere heeft een aantal leerlingen moeite met het automatiseren van de tafels. Leraar Arno Bogers legt in onderstaande video uit hoe hij met een rap de tafels oefent met leerlingen. Dat blijkt goed te werken voor hen, zeker voor de muzikaal geïnteresseerde leerlingen. De leraar gaat met deze aanpak uit van de principes van meervoudige intelligentie

  • Deze video kan worden embed

Lastige tafelsommen oefenen met een spel

Sommige tafelsommen zijn lastig voor leerlingen. Zo wordt de tafel van 7 en 8 vaak moeilijk gevonden. Sjaak van Moorsel, leraar van groep 5-6-7 op OBS de Uilenspiegel in Boekel, heeft verschillende methodes om de leerlingen lastige tafels te laten onthouden. Zo neemt hij een tafeldictee af en oefent hij met een quiz, een tafelbingo en het spel Weekend Miljonairs de sommen.

  • Deze video kan worden embed

Leerlingen maken instructievideo’s

Marie-José van Groenendael, leraar op basisschool Klinkers, gebruikt graag instructievideo’s om leerlingen iets ingewikkelds uit te leggen. Niet alleen de leraar maar ook leerlingen kunnen in een filmpje laten zien wat ze geleerd hebben. Van Groenendael vindt het vooral goed om aan te sluiten bij de manier waarop leerlingen graag leren. Zo krijgen ze met een instructievideo de kans om zich op hun manier moeilijke stof, zoals tafels automatiseren, eigen te maken. De leerlingen maken foto’s of video’s met ondersteuning van de leraar. Andere kinderen kunnen die films weer terugkijken, als extra instructie, zo is te zien in de video.

  • Deze video kan worden embed

De tafels oefenen met broekzakbriefjes

Leraar Cathe Notten legt in onderstaande video uit hoe zij een leerling in groep 6 van basisschool De Uilenspiegel in Boekel helpt met tafels leren. Bij het oefenen met de leraar blijkt al snel welke sommen een leerling direct weet en bij welke hij diep moet nadenken. Om de leerling te helpen bedacht Notten een trucje dat heel goed werkt bij deze leerling.

Er wordt een tafelsom uitgekozen die de leerling nog moeilijk vindt. De leraar schrijft de getallen op drie papiertjes en de leerling stopt die in zijn broekzakken. Bij de som 8 x 7=56 komen de getallen 8 en 7 in de voorzakken en het getal 56 in een van de achterzakken. Nu kan er speels geoefend worden: de leerling wijst of tikt de getallen 8 en 7 aan, en geeft vervolgens een klap op de uitkomst (op zijn broekzak). Zo onthoudt hij het beter. Bekijk de video om te weten hoe deze oefening werkt. 

  • Deze video kan worden embed

Meer weten?

Dit artikel wordt aangevuld met nieuwe ideeën. Heb je andere tips en ideeën waarmee je leerlingen op speelse wijze de tafels laat oefenen? Laat het ons weten via info@leraar24.org.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.