praktijk
po

Rekenen: lastige tafelsommen

Bij het aanleren van de tafels blijken een aantal tafelsommen voor veel kinderen erg lastig. Er zijn oplossingsgerichte manieren voor het aanpakken van moeilijke tafelsommen. Sjaak van Moorsel, leraar van groep 5, 6, 7 op OBS de Uilenspiegel, heeft verschillende methodes om de leerlingen lastige sommen te laten onthouden. Zo neemt hij een tafeldictee af en laat hij leerlingen spelenderwijs de sommen oefenen.

  • Embedcode
Thema

Curriculum

Onderwerpen

Rekenen & wiskunde



Tina | 10 januari 2016

Er staat een fout in de uitgewerkte opgaven. Bij 2:48 zie je dat er bij zowel 10x8 het antwoord 80 is ingevuld. Als bij 9x8. Dat is slordig meester!


eenjuf | 25 december 2015

een product is in rekentermen het resultaat van een keersom. een opgave blijft dan nog steeds de beste term.


Marianne | 19 oktober 2015

Als je het dan echt goed wilt doen, noem je het een product en ook geen opgave.


Arjo Osinga | 18 februari 2012

Prima manier van Sjaak Ik heb echter één bezwaar. Hij spreekt altijd over "sommen". dat is niet juist. dat kom je jammer genoeg telkens tegen in het basisonderwijs, omdat het een nogal Alpha rerichte opleiding is. Echter: De som is het resultaat van een optelling. Beter is om te spreken over "opgave"

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.