praktijk
po
vo
mbo
so

Autisme Spectrum Stoornis: zo ga je ermee om als leraar

Leerlingen met het Autisme Spectrum Stoornis (ASS) lopen soms vast in het reguliere onderwijs. Hoe kunnen vo- en mbo-scholen hen goed en passend onderwijs bieden? Hoe kun je lesmateriaal aanpassen? Lees meer over de mogelijkheden en tips voor leraren om ook deze leerlingen goed te begeleiden.

Twee autistische leerlingen spelen samen met kraaltjes

In de regio Eindhoven zijn relatief veel leerlingen met de diagnose ASS of ADHD. Reguliere scholen kunnen hen niet altijd goed begeleiden en daardoor eindigden veel leerlingen in het speciaal onderwijs of kwamen ze zelfs thuis te zitten. Samen met de gemeente vonden Eindhovense scholen een oplossing: Plein Helder. Plein Helder is een havo/vwo-school voor leerlingen met een diagnose ASS en of AD(H)D. Het onderwijs is hetzelfde als op een reguliere school, maar de klassen zijn kleiner met maximaal 15 leerlingen en de didactiek en de leermiddelen zijn aangepast. De leerlingen krijgen extra lessen in sociale vaardigheden en in plannen, organiseren en zelfstandig werken. De school begon met één klas en is inmiddels gegroeid tot een volwaardige opleiding waar leerlingen tussentijds kunnen instromen of uitstromen naar het reguliere (vervolg)onderwijs.

  • Embedcode

Autisme in het mbo

De reguliere, groene vmbo/mbo-school AOC Oost in Doetinchem, zorgt voor extra begeleiding van studenten met ASS. Dat betekent voor leraren dat ze rekening houden met de problemen waar deze studenten vaak tegenaan lopen en maatwerk bieden. Leraar Bloem en Design Eelkje Jager vertelt dat ze dat onder andere doet door structuur te bieden en te helpen met plannen. Ze hakt opdrachten in kleine stukjes en maakt geen woordgrapjes, omdat autistische kinderen die vaak niet begrijpen. De school begeleidt ook de leraren, want het is best lastig om iedere student de juiste ondersteuning te bieden.

  • Embedcode

Leermiddelen aanpassen

Regulier lesmateriaal is voor leerlingen met ASS vaak te druk en vergt soms te veel van ze. Gelukkig zijn er verschillende manieren om lesmateriaal aan te passen, zodat het wel geschikt is:

  • Bied leerlingen een gelijke hoeveelheid prikkels
  • Maak keuzes in je aanbod, laat leerlingen niet alle video’s of links zien
  • Bied de leerstof nog gestructureerder aan, in kleine onderdelen
  • Voorkom beeldspraak
  • Gebruik een vormgeving waarin duidelijke routines gevolgd kunnen worden
  • Zorg voor een voorspelbare structuur

In onderstaande video worden deze tips verder toegelicht.

  • Embedcode

Verder lezen

Wil je je verder verdiepen in hoe je leerlingen met autisme beter kunt begeleiden? Lees dan een van onderstaande artikelen. 

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Differentiatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.